God jul och lite annat

God Jul! Om än ganska så många dagar för sent. 
 
Vad har jag hittat på sedan sist jag skrev?
 
Onsdagen 14/12 - Lilla hade nog trampat snett i hagen så hon sattes på vila. Hisan gick ett lättare jobb i ridhuset. 
 
Torsdagen 15/12 - Jag var på julfest med jobbet. Det är mycket som ska hinnas med så där inför jul. Hästarna togs omhand av en av mina medhjälpare.  Hisan trimmades i ridhuset.
 
Fredag 16/12 - Stockholmsresa för mig. Hästarna vilade båda och pysslades om av min medhjälpare. 
 
Lördag 17/12 - Sista Vombritten innan jul. Hisan fick ställa upp då Lilla fortfarande vilar. Nu har han kommit till ro i skogen igen och är den supergoe Hisan som han ska vara. Den här gången fick han ta hand om en galopprabarb också. Sådant är han bra på den gode herr Brun. Kusinen följde med ut också vilket var superkul. 
Lilla blev så klart ompysslad ordentligt trots vilan. 
 
Söndag 18/12 - Vila för båda hästarna. 
 
Måndag 19/12 - Ny trip upp till Stockholm för mig. Hisan reds i ridhuset av min medhjälpare. Jag har bestämt att Lilla får vila till efter jul. Inte för att hon just nu behöver det för benet utan för att det är stressigt nog som det är utan att sätta igång henne. Dessutom är det bra för en sexårig häst att få lite vila. 
 
Tisdag 20/12 - Slutspurten innan jul. Hisan reda i ridhuset samtidigt som min hoppgrupp tränade. Jag hann inte i tid till den här träningen men passade på att "miljöträna". Det är nyttigt för honom att hålla sig i skinnet samtidigt som de andra galopperar runt och hoppar. Normalt sett är detta inget problem men just i detta ridhuset framkallar det bus. 
 
Onsdag 21/12 - Upp tidigt för att hämta hö innan jobbet. Efter jobb åkte jag och Fredrik ut och bar in balarna. Jag fixar det inte själv nämligen. Fredrik bär det tyngsta och jag sparar på ryggen...
hästarna vilade. Men borstades och pysslades med så klart. 
 
Torsag 22/12 - Galopperade i serpentin över bommar i ridhuset. Tyvärr hade vi lite otur med sällskapet som for runt och smackade något vansinnigt på sin häst. Hisan tjurade ihop på detta till slut så jag avbröt passet. Han är känslig, vilket jag vill att han ska vara. Normalt sett har vi aldrig problem med sällskap, men ibland kan det blir lite väl bra. 
 
Fredag 23/12 - Lillejulafton. Jag hade en plan... Hisan skulle ridas och sedan vila julafton- juldagen. Men den planen grusades av årets fail. Jag halkade på brädan på gödselstacken och satte mig i den regnblöta skiten... men blöta byxor dränkta i bajsvatten blev det ingen ridning... som tur är har jag extrabyxor liggande i stallet att åka hem i. Men de är inte riktigt meningen att de ska ridas i. Så hästarna fick alltså vila... så kan det gå...
 
Lördag 24/12 - Tidig morgon i stallet. Jag red en tur på herr Hisan i gryningen. 
 
 
Han var något julaftonsnipprig och hade stundtals problem med att hålla hovarna på marken, läs brallade. Jag är inte så förtjust i sådana tilltag. 
 
 
Lilla fick en julaftonsfläta i pannluggen. 
 
Jag och Fredrik åkte iväg till Vadstena för att umgås med hans familj. 
 
Söndag 25/12 - Hästarna tog om hand av en vän till mig. 
 
Måndag 26/12 - På kvällen när stormen Urd var på ingång passade jag på att motionera båda... bra tajming eller något...
Lilla skrittades lite försiktigt i ridhuset. Hisan var något tveksam till om i fall han skulle blåsa bort på väg till ridhuset men han hade fel. Vi kom fram väl och red ett kortare pass som avslutades med ett par språng över ett sockerbitshinder som stod framme. 
 
Tisdag 27/12 - Fortsatte igångsättningen av Lilla genom att skritta ut en sväng. Det blåste fortfarande så jag bestämde mig för uppsutten skritt framför dito i vagn. Det är kallt som sjutton att köra så här års, speciellt när det blåser. Jag var rejält kall när vi kom tillbaka trots att jag red. Lilla kändes pigg och fräsch. 
Hisan red jag först en sväng runt fälten där han fick galoppera. Vi avslutade i ridhuset och med två skutt över sockerbitarna. 
 
Onsdag 28/12 (igår) - Viden hade mojnat så jag passade på att köra Lilla en sväng. Vi travade en del. Hon kändes väldigt pigg och fin. 
Hisan hade hoppträning inplannerad. Han var piggelin delux och tog i fint över de små hindren. Efter förra träningens vurpa ville jag hålla hindren låga och få en bra träning att ha i bagaget. 
Lite väl glad i hatten var han dock bitvis och bockade en del efter att han hoppat lite större över vissa hinder. 
Det är svårt att tro att han ändå snart är 16år... han beter sig som en unghäst bitvis. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0