Vestegnsridtet

I går steg vi upp tidigt i ottan här hemma. Destinationen var Köpenhamnsområdet och Taasrup med Lilla för årets första tävlingsstart.
Jag hade anmält mig till 68km för det var den kortaste klassen vi kunde rida som tävlingsklass. Man blir nämligen uppklassad i Danmark.
 
Lilla var taggad och sin vana trogen var jag tvungen att släppa ut henne en kort stund i hagen innan vi åkte för att hon skulle vara tillfreds. Hon blir så ilsk om jag bara lastar henne direkt på morgonen. Spring hade hon i benen i vart fall.
 
Väl framme i Danmark laddade vi upp i lugn och ro inför starten.
 
Vi hade en lite insident innan vi kom iväg. Lilla trampade på uppsittningspallen när jag hade suttit upp. Hon fick in benet i den men travhäst som hon är fick hon inte panik utan stod lugnt kvar och sparkade ett par gånger med benet till pallen for väck. Hon har ett fantastiskt psyke den där. Vilken annan häst som helst (Hisan till exempel) hade fått panik i det läget och troligtvis skadat sig. Lilla fick inte ens ett pälsskrap och pallen var hel efter insidenten (vilket i och för sig är oväsentligt då hästen är tusen gånger viktigare, men det är ju trevligt när saker inte går sönder).
 
Vi kom iväg bra i starten och Lilla var pigg till tusen. Hon sprang på rätt bra första rundan och vi kom nog in till första vetgaten på runt 17km/h. Men hon joggade liksom bara så jag lät henne hållas.
 
Starten går
 
På sträcka två var hon fortsatt väldigt pigg. Vi drog ändå ner tempot lite och snittade 14km/h. I båda vetgaterna hade hon 48 i puls.
 
På väg mot en av groomplatserna
 
Sista sträckan red vi på lite igen. Hon piggade på sig allt eftersom och sista kilometern kunde vi öka för att ha krafter kvar att lägga en liten spurt över mållinjen. 52 hade vi i puls i målgång.
 
Spurt över mållinjen
 
Det var verkligen ett formbesked hon gav. Jämfört med förra året kändes hon väldigt stark hela ritten. Nu var detta ju lite kortare än de 8 mil vi avslutade förra året med men i stort spelar det mindre roll, farten var högre. Ritten var uppbyggd på samma sätt med tre etapper vilket jag tror var psykologiskt bra för det är ju så vi kommer att ha det på kommande ritter också. Ridtiden totalt blev ca 4,5h. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0