Midsommar och insikter

Glad midsommar ni som läser! Här kommer en resumé av den senaste veckan. 
 
Månadagen den 19 juni vilade Lilla. Jag red ut på Årundan med Hisan. Han skötte sig fint och var pigg och glad. Jag tränade vidare på min position och tycker att jag nog kommit framåt. Inte så mycket bara lägga fram överlivet utan mer lårmuskler som jobbar och därmed en bättre placering av tyngdpunkten. Jag hambar så lätt i dåliga mönster runt min position om ingen säger till mig från backen som ser. För skillnaden är liten men konsekvensen är stor. 
 
Tisdagen den 20 juni gick åt till att hämta hösilage. Hästarna fick därför vila från arbete och endast nöja sig med en kort rykt. Hästarna fick även nya skor. Det innebar att Hisan nu är utan sulor fram, han har haft dem sedan hovbölden och tappskon i våras. Men nu borde han kunna gå oskyddad igen. Kanske sätter jag på sulor igenom framåt hösten om det blir mer ritter i Vomb då igen.
 
Onsdagen den 21 juni var det fullt ös igen. Hisan hoppade på Öveds gräsbana i fruktträdgården. Han var fin på hinder och sög på. Vi hade Tord till hjälp och fokus låg mycket på min position igen. Jag faller fram mer i höger varv än vänster. Det kanske har med att det är Hisans svaga varv som kräver mindre ridning? Fast mest troligt har det att göra med att jag är oliksidig. Jag måste lägga fokus här. Vilket är svårt. Jag riktig kände att jag tappade tusen andra fokusområden när detta var prio. Tur att Hisan hoppade så bra som han gjorde för det kändes bra tillslut. Övningen var tre räcken. In i vänster galopp och sedan båge till höger, ytterligare en båge till höger. 
Vi tränade även på en linje med sex språng. Här var det många gånger jag som red orytmiskt mellan. Men de sista gångerna återfann jag rytmen.
 
Här har jag mycket att jobba med för jag sitter och letar stopp lite och oroar mig för mycket över vad som kan bli fel i stället för att rida. När man letar fel kommer ofta fel... Tords hjälp var ovärderlig och jag känner att framstegen och återkomsten till gammal god form är på gång. 
 
Jag red även ut på Lilla en sväng när jag kom hem. Hon rastades på Årundan. Pigg och glad som alltid. Vi red även över alla tre träbroar som finns i Flyinge bara för att vi kan. Lilla har aldrig några beskymmer med sådant. Ingen uppgift är för komplicerad. Hon är alltid på.
 
Torsdagen den 22 juni blev det ett trimpass i Warren-Hastings för Hisans del. Jag försöker jobba vidare med positionen i allt arbete. Hisan jobbade på bra men han blir mycket störd av intäkterna trots ridzebran. De är sommarens verkliga plåga. Jag älskar sommar och värme. Det är synd att dessa flygfän ska förstöra idyllen. Jag sitter och smider planer på att införskaffa en bromsfälla och sätta upp andra varianter som skrämmer flugor i sommarhagen. Vi får se hur det blir med det. 
Lilla fick besök av Göran och massage. Hon är inabsolut toppform rent muskulärt. Det var endast lite runt SI-leden som ens behövdes rättas. För något år sedan var det helt tvärt om. Då var hon spänd både här och där och Göran hade att göra när han kom och behandlade henne. Att hon är i fin form känns även i ridningen. 
 
Midsommarafton fredagen den 23 juni vilade båda hästarna. Jag begav mig ut på äventyr med min sambo. Vi åkte till Berlin över dagen. Det blev därmed en lång dag för oss med mycket promenad och härliga intryck. Idag kommer det bli träning igen för båda. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0