Fjanterier

Nu till dagens strapatser.

Jag hade anmält Hisan till hopptävling ute i Eslöv. Vädret brukar alltid vara lite si och så när man är där. I år regnade det i Desstuom var hela anläggningen en byggarbetsplats eftersom de håller på att bygga ett nytt ridhus.

Hisan var så taggad när han kom ut ur släpet till veterinärbesiktningen att han höll på att straffa ut sig redan där. Han visade knappt någon trav utan galoppe eller trav på snedden. Veterinären undrade om han brukade springa snett... men det brukar han ju inte. Jag undrade om jag skulle springa en runda till och visst kunde jag det om jag inte trodde att det skulle bli för farligt... vojne.

Vi fick hålla till i en hel gräshage på framridningen och det var super. De flesta trängdes i det lilla ridhuset så jag och Hisan kunde rida ostört i hagen.
Han var super under framridningen. Lugn, lyssnade och kändes bara underbart bra. När vi sedan kom in på framhoppningen byttes detta till det mosatta. Han var så spänd så spänd och skyggade för alla andra ekipage och brallade gärnet efter det lilla krysset. Eftersom jag hade problem med att ens galoppera runt fyrkanten var det omöjligt att ens tänka tanken att hoppa de större hindren. Galet.
Nu behövs det ju inte så mycket framhoppning på en meter så jag gick helt sonika in på banan ändå.

På andra hindret fick vi tyvärr ett nedslag men efter tredje stod en funktionär i vägen och allt blev pannkaka.



Jag lämnade banan och sur som sjutton gick jag och pratade med domaren. Resultatet blev att jag fick hoppa om banan men fick med mig mina 4 fel som jag hade dragit på mig innan jag blev störd.

Den andra rundan blev då "felfri" men utan rytm, med brall och på en spänd Hisan.



Jag blir inte riktigt klok på vaför han blev så spänd. Han var inte så inne på banan sist. Och på förra helgens träningar var han bara hur fin som hellst. Nog för att det blåste en massa idag... men så skall han inte reagera på det. Jag får fundera på ett annat upplägg kanske? Jag strök mig från 1.10.

Efteråt åkte Fredrik och jag till den lilla. Planen var att pyssla med henne men riktigt så blev det inte. Jag umgicks i stället med dem i hagen. Fölis är för söt. Jag får knappt röra henne i hagen, men hon kommer fram och nosar bara det sker på henns villkor. När jag vänder ryggen till och fixar med annat så kommer hon fram och buffar.

 

Kommentarer
Postat av: Christerdotter

Gud vad irriterande. Ett sånt fel får man bara inte göra som funktionär :( Det går ju inte att komma tillbaka i sin balans efter det.

2010-04-21 @ 09:08:05
Postat av: Ullis

Värst är det nog med den mentala balansen på piloten... fy vad arg jag var. Men även sådant går över och jag fick ju hoppa om klassen. ;)

2010-04-21 @ 09:29:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0