Lenas bedårande fölis

Det har hänt en hel del denna helgen. Att fölet har kommit har ni redan fått veta. Men jag tänkte visa lite fler bilder och berätta lite mera.

Varje grej förtjänar sitt eget inlägg... så det kommer mera.

I vart fall så behövde jag bara vaka i två nätter. Det var prefekt tajming att fölis valde att komma till värden natten till lördagen. Jag hade tid att vara i stallet och få uppleva allt runt hennes födsel. Dessutom var det inte helt problemfritt.
Jo födseln skötte sig själv. När jag kom ut i stallet låg Lena ner och fölis låg i hinnorna i halmen. Själva ögonblicket hade jag missat men resten fick jag vara med om.



Inom en timme och med lite hjälp kom fölet på benen. Hon var mycket pigg. Sprattlade runt massor innan hon kom upp på de långa benen. Det första hon gjorde var att nysa så hårt för att hon hade ett halmstrå som hade fastnat i morrhåren att hon for in i väggen. Sedan var det bara att börja om från början med att resa sig.



Hon letade rätt kvickt upp mammas spene men här stötte vi på problem. Lena hade mjölkstockning visade det sig. Det innebar att det knappt kom något ur spenarna och det som kom var en klar gul vätska. Veterinären tillkallades och Annette åkte för att hämta råmjölk på Brodda stuteri. Tur att det ligger så nära.

Veterinären kom och Lena fick hormon som skulle stimulera mjölkproduktionen och penisilin. Prov togs också för att se om det är en juverinflammation som har framkallat det.

Medan vi väntade på veterinären fixade vi klart fölhagen så att de skulle kunna gå ut. Så efter att lillan hade fått råmjölk, som först behövde tina, så fick de gå ut.



Hon är lite vek i kotorna bak men redan till idag har hon börjat räta upp sig. Hovslagaren skall komma ut och trimma till Lenas hovar så han får ta sig en titt på hennes benställning också.

Det blir mycket intryck på en gång för en sådan liten.



Idag har jag varit ute och släppt ut i hagen. Den lilla följer mamma bättre börjar visa lite bus.
Hon hoppade jämfota med bakbenen mot mig. Och hon busade lite i hagen. ;)


Kommentarer
Postat av: Cattis

Men jisses vilken liten sötnos... Grattis!!

2010-04-12 @ 15:56:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0