Gränsen snart nådd

Jag början nå en gräns. En gräns där det roliga slutar och allt bara blir jobbigt allt.

Varför blir det ofta så att när jag stället Hisan i ridhäststall med kollektiv skötsel så ballar det alltid ur? Först är allt super och smidigt. Stallen är alltid välhållna. Sedan blir det bekymmer och det slutar med att lilla Hisan står själv och blir uttråkad. I detta läge hittar han på saker. Han blir skadad. I tidigare stall fick han sys i pannan. Nu har han ju ett sår som tar tid att läka. Han blir überpigg och jag tycker bara att han är pest att rida. Rider jag inte blir det dessutom en nedåtgående spiral som gör det än tristare.
Att han går själv denna gången beror tydligen på att ägaren till hagkompisen tycker att han är påflugen när hon skall ta ut sin häst ur hagen. Jag vet inte men några sådana bekymmer har inte jag.

Varför har jag då en sådan jobbig häst?

Planen var ju att stanna kvar uppsägningstiden ut för min ekonomi klarar inte av att flytta honom tidigare men jag vet inte om jag inte måste.

Gårdagens rining var katastrof. I måndags vilade han... efter att ha gått 7 dagar i sträck. Jag försökte mig på att rida i padocken vilket till en början fungerade bra. Sedan kom lektionseleverna och allt blev kalabalik. Hisan brallade och hittade på hys och det var rent ut sagt ett under att jag satt kvar. Det var dessutom i höger varv och galopp som problemen kom. Jag misstänker att det är någon dominans grej från Hisans sida men det gör det inte direkt roligare. Dessutom när man måste se upp för dessa som kommer in i padocken snurrar runt med hästarna och ställer sig hej vilt över allt och inte tittar sig omkring så blir det ohållbart. Jag tycker i vart fall inte att det är kul.

Jag var dessutom och tittade på ett nytt stall igår precis vid Stävie ridhus. Det var så fint så fint och mycket välorganiserat. Tyvärr kommer det inte funka. Hisan kommer att straffa ut sig där också plus att vinterhagarna var mini mini. Jag kommer dessutom sura ihop på alla småavgifter. Stallhyra 2730kr/månad sedan skall man betala till för städning hit och skötsel dit. Kraftfoder ingick inte heller.

I morgon skall jag titta på ett annat stall utanför Sandby och så kanske jag skall drista mig att titta på stallet som Berra står i i Sörda Sallerup. Men jag är rädd att det blir samma sak där. Titta skadar ju inte i vart fall.

jag undrar ändå varför det blir såhär? Jag har tidigare trott att det bara berodde påhagstorleken. Men nu går han själv i sommarhagen och han blir ändå helt tokig för han står bara och hänger vid grinden hela dagarna.

Vad han behöver är tydligen. Box med mycket mak. Rejäla hagar och buskiga kompisar... skall det vara så svårt? Jag begrper inte.

Detta skapar ju en massa problem för mig hela tiden.

Måste jag skaffa egen gård eller? Jag börjar tröttna på sådana här saker som bara skall fungera.

Det fungerade hos Jan, men han kunde hantera Hisan och så har han suveräna hagar och Hisan fick lagom stålliga hagkamrater som det var ös på hela tiden.

Varför skall det inte fungera i ett ridhäststall?

Erbjudande om att Hisan får vara kompis till ettårshingsten Krokodilen finns. Där blir det nog ös så det räcker. Tydligen har grannen ett ridhus som jag kan få hyra in mig i, men... Hisan skall inte gå på lösdrift och faktum kvarstår att det är LÅNGT att åka varje dag.

Idag blir det långritt på Revinge tillsammans med Crystal. Fegsnöret kommer att åka på och jag lär behöva hålla i mig.


Kommentarer
Postat av: emmy

de e så tråkigt att de ska va så här för dig =( kan inte bara Jan ta sig nån stans o säga att du får flytta dit dina hästar....

2009-09-23 @ 14:28:26
Postat av: Anonym

Vissa hästar är så där, svårt att ändra på.

Hos jan var det nog lätt pga stora hagar och att de fick springa ut och in på egen hand. Ingen som bråkar då inte.

Varför inet gå tillbak atill Jan? Det låter som en fungerande lösning

2009-09-23 @ 18:03:49
Postat av: Ullis

Tja, Jan skall ju gärna var med på det också. Jag kan ju lixom inte bara ställa in honom i en box hos honom utan klartecken. ;)

2009-09-23 @ 20:59:22
URL: http://hisan.blogg.se/
Postat av: Djurjouren

Du har en poäng där :-)

2009-09-24 @ 14:16:15
Postat av: Christerdotter

Har också hört att Hisan ska ha varit stökig att hantera vid utsläpp eller insläpp - minns inte vilket- men jag har aldrig märkt det själv. Låter inte som Hisan, men vad vet jag. Hoppas du mår bra annars. Låter ju jobbigt det här:(

2009-09-25 @ 07:05:47
URL: http://christerdotters.blogg.se/
Postat av: Ullis

Min sköna Hisan är väl inte som de andra då...



Konstigt nog har vi som gillar honom inte så mycket problem med honom i handteringen.



Jag brukar leda honom tillsammans med någon annan stor häst och det går fin fint både ut och in från hagen.

Men visst kan han vara pigg.



Dessutom kommer jag allt ihåg en liten tuff tjej som knappt nådde honom till bogen som frankt tog tag i hans grimskaft och knatade ut med honom i hagen i sommras. ;) Då var han inte så stökig.

2009-09-25 @ 08:12:43
URL: http://hisan.blogg.se/
Postat av: Christerdotter

Haha, nä så är det ju=) Det är inte storleken utan sättet som avgör;)

2009-09-28 @ 15:46:24
URL: http://christerdotters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0