Värmebölja

Värmen är här med besked. Och njuter för fulla muggar. Så till den milda grad dessutom att jag inte ens har tagit mig tid till att sitta framför datorn. Det finns ju så mycket annat härligt att göra på ljumna sommarkvällar än att uggla med datorn i soffan.

Här kommer därför ett mastodont inlägg:

Onsdag
Jag var hemskt sugen på att hitta ett ridbart fält i stället för att rida i paddocken. Tyvärr finns det inget sådant nära stallet så efter en kort runda utanför på en upptrampad stig som vi får rida på så masade jag mig in i paddocken ändå. Jag red tempoväxlingar och tyckte att jag fick en bra känsla och det var mycket possitivt.

Torsdag
Hisan vilade då jag ägnade mig åt andra aktiviteter.

Fredag
Jag skulle titta till hästarna hos Jan och för att kvällen inte skulle bli allt för sen i och med att Hisan också skulle ridas så tog jag honom med mig. Vi red Billebjersrundan och det var minsann inte igår. Vägarna var lite i hårdaste laget men rundan var fin och Hisan skötte sig exemplariskt.

Lördag
Släpade fram bommar i paddocken för trav och galopparbete. Upphöjda travbommar och så variation på galoppsprång mellan galoppbommarna.
Emmy och jag åkte sedan ner till fölis för att ledträna.

 

Jag har länge klurat på hur jag skall få henne att följa mig. Min lösning var dock inte den bästa och med facit i hand inte heller den rätta.

Fölis är för vild. Hon tollererar att man kommer när och klappar men tam är hon inte. Det blev mycket tydlig då jag försökte mig på ledövningarna.
Jag har ju haft grimma på massor och grejat med henne i boxen. Men eftersom jag inte har så stor koll så blev det heller inte riktigt bra.
Det slutade med att fölis stregrade och då marken hon stod på lutade så satte hon stig på rumpan då hon tappade balansen och gick över.
Den stackars lilla blev mycket chockad och det tog henne ett tag att komma över det. Både Emmy och jag chockades också.



Nu verkar det som att detta lilla äventyr inte gick allt för lilla i alla fall.

Söndag
Idag började jag med att åka ner till fölis. Jag hade legat och tänkt på gårdagens eskapader hela natte och var orolig för att fölis ändå inte skulle vara ok.

Annette hjälpte mig först med ledövnigar på ett mycket odramatiskt och mycket mer hästpedagogiskt vis. Den lilla är inte dum utan hajar ganska fort vad man vill att hon skall göra. Därmed inte sagt att hon är tillfreds med det. Hon hade en mycket snörtp mule hela tiden för att visa vad hon tyckte.

Därefter skulle jag testa att rida en sväng på Lena igen.
Lena fungerar super just nu. Hon är avslappnad, söker sig fram till bettet och käns fin. Oavsett vad fölis gör är hon lugn. Perfekt med andra ord...

Idag hade hon dock behövt ha lite mer koll på fölis då hon var sjövild. Hon pep, brallade och rejsade när vi var ute.
Fölis sprang iväg och triggade upp de andra hästarna i hagarna och jag hade fullt sjå att få med henne tillbaka in då det var mycket roligare att fara rundor och vara fri.

Vi får nog lägga ner ridningen ett tag tills hästarna har fått nya hagar så att vi har ett inhägnat område att vara på för att den lilla inte skall iväg på allt för stora äventyr. En bra bieffekt är ju att Lena inte sätts igång för fort i alla fall.

Jag var sedan inne på Jägersro och tittade på galopplöp och klappade Sir Remington.

På kvällen blev det ridning av Hisan.
Jag red ut med stallkompisarna. Det var ett bra tag sedan sist vi var ute alla tre. Skitkul sa hästarna. Alla var harmoniska och pigga.

Härlig att rida ut utan jobbigt bus utan bara härligt pigga hästar.

Idag skall jag flytta Hisan till bete hos Jan där han skall vara i 4 veckor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0