Hoppdebut

Eller det kan man ju knappt kalla det heller. Söndagsnöje var det i alla fall.

Jag tog med mig Lena till Löddeköpinge ridklubb och en pay & jump. I och med att hon ännu inte är inhoppad och då jag inte var säker på hur hon skulle ta det hade jag anmält oss till den hisnande höjden 30cm.

Någon fungerande galopp har vi ju inte heller så vi travade helt enkelt runt.
Förutom att hon i princip trampade på hinder nummer 4 (hindret stod dock pall för Lenas tramp) så travade hon fint runt banan.
Sista hindret som hade små murlådor under var läskigt nog för att hon skulle hoppa över och inte bara kliva.
Skall det bli mer hoppning av det så får vi nog höja hindren lite. ;)



Det blev även ridning av Hisan. Men först kämpade jag och Fredrik länge och väl med byte av däck på släpet och sedan insättning av sparkskiva i släpet. Kanske blev det inte världens snyggaste, men nu sitter den där. :D
Invändligt är det bara målning kvar framtill, men det får vänta till våren/sommaren när det blir varmare. Stripesen skall på på utsidan också... sedan är det helt klart.

Det började regna på eftermiddagen så Hisan fick åka till ridhuset i Flyinge.
Vi hade bekymmer att komma in i ridhuset då dörrarna riskerade att äta upp små fullblod, sa Hisan. Jag valde att inte bråka utan hoppade av och ledde in honom. Just dessa dörrar är alltid farliga.

Själva ridpasset gick super. Vi hade hela ridhuset för oss själva och jag kunde breda ut mig.
Jag red öppna. Öppna/stänga övningen. I galopp gjorde vi serpentiner med förvänd galopp på en båge. Och sp gjorde vi ruterövningen, den är perfekt när man har mycket plats.

Förutom att kortsidan med dörren var farlig och gav en spänd Hisan just där så var han super.

Kommentarer
Postat av: Linda

Häftigt gjort!!!Men passa på med hennes huvud. Hon börjar bli som Hisan att hennes huvud pendlar i sidled hela tiden i takt med dina tygeltag, mao att du börjar greja för mkt med tyglarna även på henne.

Behåll hennes stilla huvud så som det var, alltså ta aldrig så mkt i henne att huvudet/halsen rubbas. ett tygeltag ska uppfattas av nervysstemet men inet kännas på hästen sa en klok man en gång.

2010-11-15 @ 12:39:59
Postat av: Ullis

Hoppsan... samma ägare/ryttare skapar samma bekymmer. Det är tydligt! Jag skall ta åt mig och roa mig med den där övningen med stenen kanske. Eller låsa tygelfattningen med tummen som vi fick göra på en hopplektion för bara ett litet tag sedan.

2010-11-15 @ 13:03:54
Postat av: Christerdotter

Vad söt hon är =) Hon fattar inte varför hon ska ha det där konstiga på benen ;)

2010-11-21 @ 21:39:32
Postat av: Ullis

Sån är hon Lena. :D



Det är mycket nytt för henne och hon fattar inte allt. Men hon har en såndan härlig attityd till allt det nya ändå.

2010-11-21 @ 22:08:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0