Surt sa räven

Håhå jaja... jag tror bestämt att jag har börjat inlägg så förr.

Igår var jag och Hisan på Reving Hed med nyfunna fullblodsvänner och red. Vi red Krankesjön runt och badade med hästarna.

Hisan uppförde sig nästan helt godkänt. Först visade han hur duktig han var när jag skulle öppna/stänga grindar. ;)
Men sedan när vi var på den norra sidan av sjön då en i ridsällskapet sa "jag kommer att öka galoppen lite här" for själve fan i Hisan och han studsade och sedan for han iväg. Det var lögn att hålla honom. De andra hängde på och vi red ordentligt fort en lång bit. Så fort Hisan tyckte att de var lite för nära bar det av igen.
Bushäst att sticka med matte på det där viset.
Jag misstänker starkt att det är en dum idé att ens tro att vi skall försöka oss på jaktritt i år efter denna rundan... jag misstänker att det kommer att bli en repris nämligen.

När vägen tog slut kunde vi till slut pulla upp.

Idag har jag gått till den andra ytterligheten på ridskalan... Sticker med matte ena dagen och nästan beter sig väl på dressyrbanan nästan.

Att jag skriver nästan var för att i LA-klassen tyckte Hisan att det räkte med travökningar och skojade till det lite.

Jag som ett tag trodde att jag skulle få en nolla på övningen då det knapt blev någon trav alls på den diagonalen fick vara nöjd med en trea och omdömet brysk korrigering. Det var ju definitivt så det såg ut, men inte så det var...
Min korrigering bestod i att skänkla framåt och smacka lite tyst. Men Hisan var i bus-mode och valde att gå emot i form av att lätta fram och backa... Vad som är värst av att domaren trodde att jag korrigerade bryskt eller att Hisan visar grym istadighet på dressyrbanan låter jag vara osagt...

Jag fick ändå godkänt på en hel del rörelser så jag får vara nöjd med det.



I LB:n gick det ändå hyfsat. Jag kom lite sent till framridningen och hann inte rida igenom så mycket som jag skulle ha velat. Vi fick ändå mest 6:or vilket är helt ok. Ett par slarvfel med dåliga vägar av mig drog ner oss rejält och eftersom vi endast är "godkända", får 6:or så har jag tydligen inga marginaler alls att gå på för att komma upp i de där ouppnåliga 60%.
Att det skall vara så galet svårt?

Jag funderar lite på om det är Hisans gångarter som inte är tillräckligt bra. Förutom att jag inte rider världsbäst då. För hur mycket vi än tränar kommer han inte ha superflashiga framben eller en galopp som bara går upp, upp upp. Han är inte född sådan.
När jag stundtals tittar på mina medtävlande så finns det flera som har hästar som går i sämre form än Hisan ute på banorna som lik väl hamnar högre i listorna. Idag fanns det till och med en tydligt oren som då "gick bättre"...

Det låter verkligen som ett "surt sa räven"-uttalande från mig. Men samtidigt verkar det vara totalt omöjligt för oss att få 60%, jag är ju inte ens närmare nu trots att vi har förbättrats sedan första tävlingen i våras.

Är det så att normen är halvblod och allt annat göre sig ej besväret ens för att bli godkända till och med i de lägre klasserna?

Självklart skall jag träna vidare för jag kan lära mig att rida honom bättre. Men en LB är ju inte GP direkt och eftersom nivån är lägre måste det ju finnas någon möjlighet att kunna bli godkänd? Eller? Tänker jag fel nu?


Här är hela härligheten för allmän beskådan.


Kommentarer
Postat av: Linda

Beror inte pa att han ar fullblod utan pa att han ar lat och att han inte bar sig sjalv. Nu skapar du ju formen genom att dra i handbromsen och orkar inte driva honom framat (fullt forstaeligt). elegantare benrorelser kommer ju nar hela hasten ar sa pigg och glad och framat att all dens energi samlas i handen och hela hasten springer liksom fram till handen och stoppas dar sa att hela hasten borjar rora sig uppat istallet for framat pga av att energin liksom maste komma ut nanstans. Da blir det spanstigt.

Hisan ar en SVAR hast. Jag ar impad att du kommit sa langt. Han ar lat och han har en diktator vad galler att du ska lyda hur mkt du far jaga pa honom. Typ lyd eller ak i backen..

Dessutom ar han pipig och gnallig och minsta lilla grej som kanns minsta lilla konstigt sa vagar han inte ens forsoka.

men borjan av programmet sag lite mindre segt ut idag sa det gar at ratt hall.Vanta bara nagra ar.:-)

2011-06-27 @ 09:45:47
Postat av: Ullis

Jag är otålig... vänta några år är inte min grej. I och för sig brukar jag sällan ge upp heller men ändå.



Frågan är mest bara hur jag skall få honom att tycka att det är kul nog att bjuda framåt på dressyrbanan då.



Han är bättre hos tränaren. Han tar i mer när han kommer till det ridhuset vilket är possitivt. Men där kan vi ju inte alltid rida. Eller så är det just det att vi inte alltid rider där och att han vet vad som gäller när han kommer dit.

Tävlingsbanan är ny men han vet inte vad som gäller...



Jag är lite sugen på att testa tränarens idé om att rida med spö i Danmark för att kunna få fram honom en gång för alla inne på banan.

Kanske är inte det heller lösningen, troligtvis inte.

Det brukar ju inte finnas några snabba enkla lösningar.

2011-06-28 @ 22:01:01
Postat av: Rebecca Joli

...Jag lever dock med den bestämda övertygelsen att de där två x-en efter hästen sänker poängen redan innan man kommer in på banan... =/ Känns som om man rider fullblod har man så mycket mer att bevisa känns det som... :P

2011-06-28 @ 23:34:14
URL: http://jolisporthorses.blogg.se/
Postat av: Linda

Ar nog sa med de flesta fullbloden, de har for mkt nerver for att kunna pressas ihop till gummibollar. ryttaren valjer pga av sjalvbevarelsedrift att tillata att den gar i ett mer avslappnat lage. 7 rapp i roven med ett spo var gang fullbloden sasar ar liksom inte gorligt om man vill sitta kvar pa hastryggen:-)

2011-06-29 @ 09:46:27
Postat av: Ullis

Jag kan precis se framför mig den reaktionen...



Jag får försöka trolla fram bjudningen på något annat sätt tror jag bestämt. :D

2011-06-29 @ 20:53:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0