Nytt år, nya mål

Jag vet inte riktigt om jag har forumlerat mina mål klart för 2017, eller om jag ens ska det. Men summera 2016 kan jag ju så klart göra.
 
Hisans 2016 har varit lite upp och ner. Framför allt mot vad jag hade tänkt. Vi skulle ju tillbaka efter min fotskada i slutet av 2015.
Vi startade helt enligt plan och det gick som på rälls med flera felfria rundor i 1m. Men på senvåren började han hosta oförklarligt och mycket. Efter undersökning kom vi fram till att han hade utvecklat allergi mot framför allt kvalster.
Jag körde ut honom på tidigt bete i juni och därmed fick vi lägga om all planering och organisera om hur han skulle stallas in efter betet.
Hostan slutade och vi kom tillbaka till träning och tävlingsbanan i juli. Att hoppa 1.10 eller högre lade jag helt på hyllan och sässongen avslutades redan i augusti.
Nu under hösten har vi i stället fokuserat på träning men det blir lite av och på på den fronten då jag reser mycket i jobbet.
 
Lillas 2016 har i stället gått från klarhet till klarhet. Frånsett min miss i Glimåkra där jag valde fel väg och hon tyvärr inte kom ner i puls som vi får stryka ett streck över.
Vi har ju ändå kvalat till internationella ritter, är klara att rida 120km om vi skulle vilja. Hon har en seger från Köpenhamn med best condition utmärkelse. Vi har även silver i Skåne DM och nu på slutet har vi som ekipage även gjort flest godkända tävlingskliometrar i Skåne. Det är banne mig inte fy skam för att vara hennes första år i tävlingsklasser.
Hur vi nu ska kunna trumfa det här året tål att tänkas på.
 
Jag är väldigt nöjd med båda mina hästar. När jag blickar framåt så är nog Lillas plan mer utstakad. Som nummer ett är hon inte längre upptagen på någon träningslista inom travsporten. Vi avslutar härmed den satsningen officiellt även om den typ har varit avslutad i två år redan. Vi blickar i stället fram mot en ny härlig tävlingstermin inom distansridningen. Den kommer inte att börja för hennes del förrän tidigast i april så därför är jag lite osäker på om jag verkligen ska strukturera upp den stenhårt redan.
Tanken är väl att gå ut i en 40-50km antligen i Sverige eller Danmark. Tar hon den bra så blir det nog någon 80km. Om den blir internationell eller nationell vet jag inte än. Sedan är frågan vart vi siktar efter det. Fler 80 eller kanske 120? Vi får se.
 
För Hisans del beror allt på hur jag känner det mentalt med hoppningen. Att hoppa 1m känns tryggt och det går lätt. Att hoppa högre känns för mig otryggt. Jag vill jobba med det men hur jag ska lägga upp det vet jag inte. Jag får fundera på det. Tävla ska inte Hisan och jag göra förrän i Mars kanske. Jag har inte kollat TDB seriöst än och det tänker jag vänta med till det har blivit ljusare om kvällarna.
 
Här kommer i vart fall 2016 års glimtar i en film. Den är tänkt som en egoboost till mig så ta det med en nypa salt.
 
Gott nytt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0