Summering 2018 och utblick 2019

Jag har funderat en hel del det här året. Det har varit ett mycket lärorikt år för mig, även om jag inte har uppfyllt mina mål fullt. Kanske har målen varit ställda för högt, eller så här det de där extra parametrarna som hästarna ger som varit den avgörande faktorn.
 
Satta mål för Lilla
2018 års tävlingstermin blev inte alls bra. Det blev för långt mellan tävlingarna och det blev bara tre starter, inte för att man ska starta var och varannan helg i distansritt direkt men detta blev för uttaget. Det är svårare att träna med så långa pauser och framför allt är det svårt att hålla motivationen uppe. 
 
Vi startade säsongen rätt sent i april, men vi startade med en fin 4:e plats och silver i Skåne DM i Glimåkra. Jag har ju haft lite hex i den tävlingen så det var skönt att kunna göra ett bra resultat just där. Nu hoppas jag att vi skrämt iväg det spöket så vi slipper sådana problem mer. 
 
 
Nästa tävling låg i juli och var Lag-SM i Växjö. Lilla och jag red enligt plan i värmen och kom i mål på ett bra sätt. Det räckte inte till någon placering varken individuellt eller med laget, för det sprack. Viktigaste av allt var att vi kom i mål i värmen, vi har tidigare haft lite bekymmer med den. Men jag lär mig mer och mer om hur jag ska agera och kyla på ett bra sätt. 
 
 
Sista tävlingen i slutet av september var Hollandsäventyret och vårt första försök på 120km. Det var ett väldigt lärorikt äventyr även om det hade känts trevligt med ett godkänt resultat. Till nästa längre resa så kommer jag ha så mycket mer kunskap.
 
 
Jag har även lärt mig massor av nytt angående träning nu i höst som jag ska omsätta till praktik. När jag utarbarbetat ett koncept så ska jag skriva ner det. Just nu är vi i en trial and error fas där jag mest mäter puls och testar mig fram. 
 
Årets mål för Hisan 
Här blev det svajigt värre. Jag började året med två felfria rundor på 90cm.
 
En i Eslöv där jag knappt hann rida fram för jag missbedömde tiden...
 
 
Och så en i Stenestad, Löberöd.
 
 
Men sedan tog det stopp. Jag trillade av på Ribban och la ner tävlingsverksamheten för året. Därefter har jag kämpat med mitt självförtroende i hoppningen. Det försvann verkligen där och då och har aldrig varit så kasst tidigare. Jag börjar återfå lite av det nu men det är långt kvar till att återfå min forna form.
 
Mål för 2019
Målen för Hisan är enkla och basic. Jag vill tillbaka ut på tävlingsbanan i hoppning. Om det så än är på 80cm eller 90-100cm spelar ingen roll. Det blir inte förrän i vår hur som men det borde inte vara orimligt. Vi kommer inte komma tillbaka till någon 120cm så det är nedskruvat och så är det med det. Hisan blir trots allt 18år vid årsskiftet. Vi har hoppat tillsammans i många år och tittar vi tillbaka då har vi kommit väldigt långt tillsammans.
 
Jag har ett litet extra mål för Hisan. Han ska gå en CR i distansritt i vår. Inte för att han ska byta karriär utan för att han ska göra Lilla sällskap. Det kommer bli hans enda framträdande på tävlingsbanan i den grenen. 
 
Lillas mål är högre ställda. Tävlingsterminen ser bättre ut 2019 och vi komme kunna få ett bättre flow. Lilla ska starta upp säsongen med en CR tillsammans med Hisan. Därefter kommer vi göra ett nytt försök på 120km några månader senare. Riktigt hur vi ska avsluta året är inte bestämt, vi tar en tävling i taget. Men det finns tankar kring Köpenhamn, nytt Lag-SM eller kanske en längre spännande resa igen. Vi får se helt enkelt. 
 
God Jul och Gott Nytt År ni som läser!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0