Söndag och slut på vilan...

Idag var det slut på vilan. Jag hade köpt en massa roliga saker på Falserbo som jag bara var tvungen att prova. Så lilla Hisan fick ställa upp som provdocka. Inte honom emot.
Jag märkte redan när jag tog in honom från hagen att nu var detnog slutvilat. Bus-Hisan hoppade och studsade i grimskaftet nämligen.
Tog in honom och lät honom äta precis som vanligt. Sedan var det dax för utprovningen av det nyköpta tränset och "fusk-polypaden". Alt satt bra så det bar ut på liten tur.
Red ut med föreställningen om att vi skulle kunna ta en lugn tur i skritt och vara harmoniska hela tiden. Jag måste ha glömt bort i min enfald hur laddad lilla busfröet blir efter vila. Bara jag tog tyglarna märkte jag hur han blev spänd. Inte för att det spelar någon större roll men det är svårt att komma till riktig ridning när han är sådan. Jag red över tippen och stötte på 2 andra hästar på den smala stigen som leder till bilvägen. Hisan var cool som vanligt och brydde sig inte alls om de andra även om det var gamla kändisar för honom. Han fortsatte dock att vara spänd och att inte jobba ordentligt. När vi kom till Skrylleskogen så gav jag upp lite och lät honom trava. Han blir ju mycket stabilare och är mer villig att jobba när det går lite fortare. Jobbade på riktigt bra. Red bara en liten bit på vägen. När jag hade vänt hem gjorde jag 2 galoppfattningar i varje galopp. Lät honom inte ta många steg förrän jag saktade av.
Väl hemma satt jag av en till synes nöjd Hisan som var glad att äntligen få komma ut och göra något.
Jag lät honom stå inne i natt. SMHI har varnat för dåligt väder, och de verkar ha läst vädret helt rätt... jag avskyr verkligen när de har rätt om att det ska komma oväder.
Gav nästan full ranson mat. Tänkte att det var bra att ta det lite försiktigt, dessutom gick han inte för fullt idag och så är han ju inte van att stå inne, även om det har gått bra att växla mellan att ha honom ute och inne innan i sommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0