Hjärnsläpp

Och det är inte jag som står för det denna gången utan Lena.

Jag har inte varit hos Hisan idag utan nere hos fölis. Jag tog in dem och pysslade med fölet. Jag kan lyfta benen och hon hade grimman på utan bekymmer. Jag skall börja lite med ledöningar. Dagens försök gick inte så bra. Anledningen är att jag inte har en susning hur jag skall lära henne att följa mig. Men jag klurar väl ut det i sinom tid. Dock kom hon fram till mig när jag satt på huk i boxen vilket var ett stort framsteg.

Efteråt skulle vi släppa ut Lena och Lisa med respektive föl i hagen bredvid de andra så att de får gå tillsammans på en större yta.
När vi släpte dem fick Lena mega hjärnsläpp då hon helt glömde bort sitt föl och började springa längs staketet med de andra hästarna på andra sidan. Fölis blev ensam och sprang och gnäggade efter mamma som inte alls var i samma värld.
Fölis kom nära staketet och då kom plötsligt Lena springande så att fölet blev trängt och hoppade igenom staketet. Så ett tag hade vi ett stycke skärrad Lena i hagen som nu kom ihåg att hon hade ett föl men som var så skärrad att hon inte gick att fånga och ett stycke löst svårfångat föl som förtvivlat letade efter sin något puckade mamma.

Annette och Natalie lyckades fånga den lilla och återbörda henne till hagen där Lena lyckligtvis visade henne lite mer intresse.

Detta var ju en inte allt för smickrande egenskap som mamma som visades upp av Lena. Mitt beslut att inte betäcka i år igen fick helt plötsligt ytterligare en dimention.

Lena visade dock upp sin bländande trav i hagen och det är ju possitivt i alla fall. Den lilla kliver på bra när hon springer så det kommer nog att bli bra. Och hon visade även fin hoppteknik... hoppas nu att det är rätt Quite Easy hon är efter ändå...

Kommentarer
Postat av: Linda

Ledtips föl: Stå still, ta i grimman och lägg ett drag/tryck åt sidan. I samma stund förlet följer trycket ge efter, alltså endast huvudet ska följa, inet benen. Upprepa åt andra hållet. Då lär du henne att ge efter för grimmtryck. att dra framåt är svårast, dvs att ge efter för nacktryck. Man kan öva genom att lägga handen på nacken eller längre ner på halsen och ta bort handen så fort den sänker nacken pluttelite. Samma sak uppåt. N'r huvudet kan ge efter för tryck åt alla håll, äka kraven, dra huvudet åt sidan tils fölet flyttar på ett framben och släpp omedelbart, ibland har man då nästan vikt halsen dubbel.

Detta är det odramatiska sättet. sidan är lättare att lära än framåt.

Detta är "NH" sättet.

Annars har man ett rep bakom fölis rumpa och drar bakifrån samtidigt som man drar i grimman, eller så har man en mänsklig rumpputtare bakom pållen.

2010-05-07 @ 11:29:57
Postat av: Ullis

Perfekt. Tack för tipsen. Jag skall helt klart prova det nästa gång jag är där.

2010-05-07 @ 20:50:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0