Utlovad film

Idag har jag inte ridit själv. Jag har i stället varit och köpt mig en månad till innan släpet får körförbud så att jag hinner med att laga det och får använda det så länge.

Hisan har ändå ridits men Lena har vilat.

Här kommer filmen från när jag red henne i lördags. Den är bara lite redigerad och avslöjar i princip hela den nakna sanningen. ;)

Det finns den hel del övrigt att önska. Det var det där med sitsen till exempel. Jag tappar bitvis balansen och till följd gör hon det också.
Hon spårar inte, men det är hon inte stark nog till. Jag har tidigare sagt att hon är svagare i höger bak vilket syns.
Hon behöver inte pelhamet men jag var sugen på att prova. Antagligen kan jag plocka av martingalen också men jag väljer nog att behålla den på någon vecka till eller så i alla fall.

Håll till godo.


Kommentarer
Postat av: Lindah

en vältränad Lipizaner kan gå med en ärlig böjning på en 18 meters volt. ett halvblod på en 20 meters volt. en oskolad travare typ på en 40 meters volt....

hennes huvud är böjt för en 10 meters volt typ. Då lutar hon inåt vilket omöjliggör all böjning.

rid henne bara på yttertygeln. En så svag häst rider man utåtställd i många många månader. Driv framåt så att nosen alltid är framför pannan. Driv så du får 1 kg i yttertygeln och vill hon gå utåtställd så är det bara bra.

Böjningen kan man leka dit genom att i varje hörna släppa en milimeter på yttertygeln och låta henne ramla inåt (med hjälp av staketet) innan man fångar upp yttertygeln igen.

Böjningen skapar du med hjälp av ytterskänkeln och du kan nog räkna med att en uppbyggande böjning kommer med 2 milimeter i månanden.



Du rider Lena bättre än Hisan, mindre mickel med handen och mer stilla skänkel.



Volter är bortkastat. rid fyrkanter, digitalåttor är det bästa och sväng genom att släppa på ytter. Låt innertygeln hänga och ha en stadig stilla ytterhand.



Skänkelvikning, ryggningar, framdelsvändningar,bakdelsvändningar, övergångar stärker och ger henne kroppskontroll.



Men rid framåt, rid henne utåtställd och glöm alla volter. Men jobba på böjningen genom att alltid rida med böjjande ytterskänkel.

2010-10-26 @ 17:20:53
Postat av: Ullis

Tack för tipsen.



Jo jag känner själv att jag rider bättre på Lena.

Hon har fördelen att vara mindre och lättare att sitta till.

Hon bjuder dessutom fram av sig själv och har alltid gjort. Alltså är det lättare att sitta stilla när man slipper driva, och så skulle jag ju önska att Hisan också var.



Jag försöker jobba med att få Hisan att tänka fram själv och jag vet att det är mycket kvar, och även om det kanske inte ser så ut på filmerna så är jag väl medveten om att grundproblemet ligger i den där bjudningen.



Vi hämmas lite av att banan inte är så stor på hemmaplan. Det brukar bli mer tryck i honom när vi är på större ställen och när vi hoppar. Hörnen bromsar har ju Tord lärt oss och är det tätt mellan hörnen bromsas det mera.



Skam den som ger sig. Vi skall lära oss och jag är medveten om att det kommer att ta massor av tid.



Jag skall titta igenom de filmer som du länkade till i det andra inlägget.

2010-10-26 @ 20:40:47
Postat av: Lindah

Då är det nog så att Lena kommer att vara din ridlärare! Det är bra att rida många, många olika hästar. som Len akänns, så ska det kännas. ha henne som måttstock. Behåll den där travkänslan på yttertygeln, den är korrekt, så som det SKA kännas. Då har du en måttståck.

Säg till om jag ska vara mindre ärlig i mina kommentarer. De kan uppfattas sårande, vet det.

2010-10-26 @ 23:15:15
Postat av: Ullis

Nej Lindah, du skall inte vara mindre ärlig. Då lär jag ju mig aldrig något. ;)



Hade det inte funnits någon substans bakom det du skriver så hade man ju kunnat uppfatta det annorlunda. Jag ser det i stället som värdefulla tips och är tacksam för det.

2010-10-27 @ 12:20:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0