Det där med travtider...

Rebeccas begäran skall jag försöka förklara det där med tider. :)

På travet har man kilomtertider. Galoppen mäter tiderna annorlunda. Alltså pratar man om hur fort hästen springer en kilomter som är ett varv på en tävlingstravbana här i Sverige (Amerikanarna mäter miletider). Tiderna skrivs 1.25,9 till exempel men i dagligt tal blir det att hästen sprang 25.

En tvååring som Lilla skall i sitt premielopp springa full distans (2140m) på en genomsnittligt kilometertid mellan 1.35-1.28. Om hon sedan skall kvala i år skall hon springa samma distans på under 1.28.
De hästar som är äldre måste springa 1.25 som treåringar och 1.23 när det är minst fyra år.
I tävling springer de som tar pengar sällan under 1.18-tider.
Lillas mamma Lena var snabb på korta distanser och sprang kort lopp (1640m) på 1.13,7. De där riktigt snabba hästarna springer på tider under 1.10, som Commander Crowe på Elitloppet till exempel.

När man då kör brukar man klocka 100m eller 500m för att få ett hum om hur fort det går. Jag brukar köra intervaller på ca 500m och då klockar jag det. 500m på 45 sek är 1.30 fart och 50 sek på samma distans är 1.40 fart. Däremellan är ca 1.35 vilket jag benämner 35 fart. Jag kör med ett analogt tidtagarur (kuriosa).
Att gå de tiderna utan drivning och utan sällskap är bra, inte bäst men bra.

När vi har kört full distans har vi kört mellan 43-40 fart vilket är långsammare än vad hon skall göra i premieloppet men hon har inte hållt jämn fart utan vi har tagit vissa delar snabbare och vissa långsammare. Jag är övertygad om att hon kan göra premietiderna redan men vi behöver träning på stora banan.

Vi tränar ofta på en bana som kallas milen (läs: 'majlen'). Den är 1609m lång och alltså en amerikansk mile därav uttalet. ;)
Milen har vida svängar som är lättare för hästen att trava i. Den är dessutom inte doserad.
Tävlingstravbanan är ju kortare då den bara är 1000m och har då mycket snävare svängar med en brant dosering. Hästarna upplever det annorlunda och måste vänja sig. Det är det vi håller på med nu. Sedan måste vi också träna på att springa i grupp. I loppen kan det bli trångt och komma hästar från flera håll. Det är hon inte van vid så det måste vi öva på så att hon inte blir överumplad.

Nu blev det en massa siffror och inte blev ni klokare av det. Men om man översätter detta till km/h så springer Lilla 38km/h i sina intervaller. Lenas rekord var 49km/h och Elitloppet sprangs på lite över 50km/h.
När startbilen släpper fältet i löp kör den i 52km/h :D


Kommentarer
Postat av: Rebecca Joli

Tack för ett bra inlägg!! :) Är så spännadne att följa er!



Kul att träningen gick bra!! jag anske får skolka oftare så det fortsätter gå så bra ;)



Ja vi är ett härligt gäng <3 är glad att jag har er!<3

2012-06-01 @ 14:14:58
URL: http://jolisporthorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0