Från mörker till dagsljus

I morse åkte jag tidigt till stallet för att morgonfodra. Jag stannade därefter kvar i stallet ända till två tiden då jag snabbt åkte in om Eslöv och shoppade lite. Ett cerist shabrak till Lilla och ett tredelat Baucherbett till Hisan. Det får bli hans julklapp.
 
Jag började med att skruva fast sistsen på vagnen. Så här efteråt kan jag säga att det var tur att jag inte ens försökte göra det igår i mörkret. Jag hade blivit supersur på mig själv och inte lyckats och troligtvis tappat bort skruvarna den fästs med i gräset också till på köpet.
Det satt nämligen färg i gängorna på sitsen och det var minst sagt pilligt att gänga upp dem igen och så behövde becket den fästs i böjas till lite för att hålen tydligen inte var placerade exakt som på den förra.
Det kan tyckas som små bekymmer men det hade varit jobbigt att fixa det i skenet av pannlapan.
 
Lilla och jag kom därefter iväg på en tur med jogg.
Jag tyckte att hon stoppade ut rumpan lite åt vänster när jag körde men hon är helt rytmisk i övrigt i traven. Jag travade även lite volter och serpentiner på körplan och där märkte jag tydligt hur hon inte ville ställa alls till höger men var mycket lättare till vänster. Nu skulle massören ändå komma ett par timmar senare så jag tyckte inte att det var så allvarligt men det bekräftade min teori och att hon hade fått vissa låsningar tillbaka.
 
Jag red även ut en sväng på Hisan. Det märks att det är vinterperiod på honon nu. Det blir ju mest ridning i ridhus i och med mörkret och då blir han lätt extra spänd och tittig ute.
Idag var inget undantag. Han var spänd, slappnade av, blev spänd om vartannat. Och så hade de ju till och med flyttat terränghinder ute på slingan som vi brukar rida... vojne vojne. Det var så illa att det inte ens gick att galoppera förbi dem om tyckte Hisan. Tänk då om vi skulle ha hoppat dem? Troligtvis hade det inte ens funnits på Hisans karta.
Vi träffade även på två ursöta ponnies med vagn. Inte farligt i Hisans värld.?? Var finns logiken. Vilken som helst annan häst med sådan vagn är livsfarlig.
Jag kostaterar därför att små hästar med vagn är ok och stora är samma lika som döden... tydligen. Små hästar är sådana som är under 155cm ungefär. Lilla är ju inte farlig, men så har hon ju travvagn.
 
Vad sa då massören om Lilla?
Jo, hon var mycket bättre i muskulaturen baktill. Hon hade börjat sätta fina ryggfiléer och hade början till fin överlinje.
Hon hade lite låsningar strax framför SI-leden bak på vänster sida och i halsen. Vid nacken på höger och längre ner mot halsens bas på vänster. Det stämmer ju väldigt bra med vad jag upplevde innan när jag körde henne.
Halsen var det som var svårast att fixa på henne, det var det sist också.
Hon kommer att behöva täta genomgångar av massören ett bra tag framöver tror jag. Nästa behandling är bokad till i mitten av januari.
 
Nu blir det soffhäng för min del fram till studentryttarfesten som jag skall på i kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0