Lite funderingar...

Jag har en hel del att fundera på rörande hästarna. Vissa saker är lättsamma och andra lite mer djupa och rör min filosofi med hästhantering och hästhållning.
 
Jag kommer troligast skriva om alla funderingar men börjar med de mer lättsamma. De andra har jag nog inte funderat klart på. Är jag inte säker på vad jag tycker bör jag nog inte publicera det på internet heller.
 
Något jag har funderat på är ridningen på Lilla.
 
Jag har ju som mål att hon skall lära sig grunderna i dressyr. Men frågan är nog hur långt jag skall ta det. Och ja, jag går händelserna långt i förväg här. Det är långt kvar tills hon skall trav med ryttare och ännu längre till vi tar det till ridbana.
 
Men bör jag lära henne galoppfattning? Har jag någon nytta av det? I fall hon skall lära sig det är målet att hon skall lära sig fattningen utan att behöva vältas över i galopp. Går det?
Jag har i princip ingen erfarenhet av att lära travhästar att galoppera. Jag gjorde ett litet försök på Lena men hann inte komma så långt. Hon fattade ibland och då gick det undan.
Är det verkligen av nytta att flå iväg så i både trav och/eller galopp?
Målet är ju ändå travträning för hennes del. Eller är det?
 
Många frågor...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0