Utbildningslopp

I kväll har Lilla och jag varit inne på Jägersro.
 
Hon skulle få delta i ett utbildningslopp. För att kunna få sällskap av andra men också för att träna under lite mer ordentliga former.
Jag var lite orolig eftersom det var start med startbil. Det hade vi aldrig gjort innan så frågan var ju hur hon skulle uppfatta det hela.

Först skulle vi ha en provstart och sedan skulle vi köra själva loppet.
Jag skrittade fram lugnt mot vingen och kom lite tidigt till och med. I och med att vi var så få och att de andra inte hade kommit upp än så kunde jag göra en fin lite volt och komma upp igen när bilen hade rört sig. Det var lite märkligt tyckte Lilla så första rundan fick hon bara gå lugnt och titta på de andra. Jag krävde ingen anslutning av henne.
 
Lilla spanar in de andra några meter bakom.
 
Till gång nummer två hade hon hajat och även om hon inte hade nosen i vingen så var hon uppe rätt nära och kom iväg bra.
Känner jag henne rätt så har hon begripit det nu och nästa gång hon ser en startbil så kommer hon att ha nosen i vingen.
 
Vi gick iväg lugnt men var snart uppe vid de andra. Första 500 gick i 18-fart. Första 1000 i 24 andra gick i 30 blakt vilket kanske var lite väl långsamt. Sista 500 gick i 21 och hela loppet i 1.28,1.
Även om det var ett långsamt lopp så är jag supernöjd med det. Lilla kunde ligga fint i ryggar på de andra och det gick städat och lugnt till. Hon kunde spurta i mål på slutet och ta en häst och framför allt kunde hon få känna sig stark.
Jag tycker att sådant är viktigt när det är en ung häst och nu har hon ju dessutom varit ifrån det länge.
 
Lilla är tredje hästen här efter 500m.

Så toppen tycker jag. Gullehästen.
 
Hisan och jag har gått en kort promenad idag. Han har ju värsta lårkakan och känner sig superstel. När han rör lite lugnt på sig så kommer han igång fint. Men en sådan lårkaka är inte att leka med. Man känner riktigt i muskeln att den är hårdare där sparken tog. Hade han varit människa så hade han haft en superstort och mycket svart blåmärke där kan jag tro. Såret läker fint förresten så det är jag inte orolig för längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0