Lång dag

Började dagen med stormockning i stallet. Därefter var det start för Lena inne på Jägers.

Hon var lite rastlös på morgonen men det botades med en liten promenad. under värmningen på slingan var hon lugn och snäll och väldigt lyhörd. Jag testade att rida i den lilla sadeln för att "träna upp" lite balans inför nästa start. Jag upplever det som en stor skillnad på att ha brösta eller förbygel på den när det gäller stabiliteten. Lena travade fint och kändes fin.
Inför starten var hon faktiskt lugnare än vanligt. Hon stog snällt på stallgången utan att konstra eller steppa. Väl i loppet såg det bra ut till en början. Hon fick först dödens men kunde släppa till ett annat ekipage. På bortre långsidan började hon sakta in och kastade sig sedan i galopp. Hon kan göra så i bland när hon är uppgiven. Vårt träningsupplägg eller snarare brist på träning har inte fungerat alls. Vi har inte tränat eftersom vi har varit rädda för att ha sönder henne. Att inte träna funkar riktigt dåligt, det har vi ju bevis på nu.
Kusken trodde att hon fick känningar och att det var därför som hon galopperade... det kan faktiskt vara som så att hon är slut som travhäst nu. Jag tycker att hon skall gå till avel, men vi får se. Den lilla svarta såg i vart fall väldigt nöjd ut när hon kom ut i hagen på eftermiddagen.

I och med att jag var ledig från jobbet och vädret var så fint så hade jag beslutat att åka iväg och bada med Hisan. Jag hade bestämt med Djurjouren att åka till Klagshamn för att låta hästarna plaska i vattnet. Djurjouren har en ung islandshäst som verkligen gillar vatten. Ett perfekt sällskap till Hisan som har nojor för att gå i.
Det var lite tång i vattnet i strandkanten men när vi väl hade övertygat hästarna om att det inte var farligt så kom de i och tyckte att det var latjo lajban att plaska i det grunda vattnet. Hisan fick trava och galoppera och jag blev genomblöt av allt stänk där uppe på ryggen. Man känner riktigt hur hästarna tar i och blir bäriga i sina gångarter när de går i vatten, det är häftigt. Nyttig träning är det också och man borde göra det oftare.
Klagsman hade också en terrängbana så jag hoppade några språng innan vi åkte hem. Hindren var ganska slitna och de låt i en sandgrop så det var riktigt tungt för honom att galoppera. Dessutom hade jag klätt på honom den stora galoppsadeln med långa stigläder för att inte riskera förstöra min vanliga. Det funkade hyfsat att hoppa i den även om den erbjuder noll stöd. En härlig ritt blev det i alla fall och det var mysigt att vara ute och rida med sällskap på ett nytt och spännade ställe.

Dagen var inte slut med det utan vi hade bestämt att köra ett pass med Karin och Lillebror. Fram tills nu har det ju stadigt gått framåt för hans del och han har bara blivit trevligare och trevligare att köra och han har dessutom börjat prestera bra. Idag körde vi intervaller i 30-22 fart på banan hemma. Lillebror var mycket lätt att reglera och jag behövde kanppt driva honom. Dessutom travade han fint i svängen alla gånger. Han har haft tendens att dra innåt i svängen men inte idag. Säg det roliga som varar. När vi väl var klara och vände för att skritta hem var han rejält halt. Skadorna på senorna hade gått upp igen. Vi satte honom direkt på kylning och sedan får vi se hur allvarligt det blev. Han som var i princip färdig för att kunna kvala och starta... *ledsen*

Kommentarer
Postat av: Djurjouren

Nej men vad tråkigt med lillebror kramar

2008-08-01 @ 12:03:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0