2008:s sista hoppträning

Oj va ödesmättat det lät. Men så är det alla tre tränarna skall nu ha semester och återkommer den 5 januari. Det är de säkert väl förunnade. Jag skall ju också ha semester under samma period.

Idag tog den 20 minuter att övertyg Hisan om att han skulle gå in i släpet på hemmaplan. Jag måste verkligen lastträna massor nu under ledigheten. Hur som åkte han bra i alla fall.

Dagens träning gick ut på att öva på att inte röra överlivet. Eller det var lite konstigt förklarat kanske. Det var Jan Jönsson som höll i träningen idag och han ville att vi skulle fokusera på att galopprörelserna skulle stanna i benen och melladelen (undrar om det är rätt benämning på det) och inte fortplanta sig upp i övelivet. Detta gick bra att åstadkomma så länge som man fokuserade på detta. När sedan avstånden och hindren blev tittigare så halkade jag lätt tillbaka i gamla mönster.
Först började vi med att öka och minska galoppen på volten för att sedan lägga till en liten studs med tre språng på samma volt.
Sedan gick vi över till att hoppa en serie på fem hinder med galoppbommar emellan som sccesivt höjdes till 1.20.
Därefter lades två titthinder med 4 galppsprång till. När sedan hinderna kom upp lite i höjd kom min osäkerhet fram igen och då blev jag för "drivig" med överlivet igen. Bitvis lyckades jag ha honom bra fram för skänkeln, och bivis blev det rejäl pannkaka när jag nästan var på väg att äta grus... jag räddade mig med nöd och näppe kvar.
Under ledigheten skall jag se till att hoppa lite hemma och försöka tänka på dessa saker så att jag verkligen lär mig hur det skall vara. Det känns ändå som om vi är på rätt väg med hoppningen nu det gäller bara att befästa det.

På vägen hem bestämde sig Hisan hyfsat snabbat för att det var en bra idé att gå på sälpet och åka hem, vilket var tur eftersom jag var iväg själv och inte hade någon som kunde hjälpa mig med lastningen.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0