Boot camp Berra

Idag har jag haft hårdträning ute i stallet.

Först ut var Berra Bus som inte alls är där bara på bete *evil*. Han åkte på ett hårt pass dressyr. Jag tog in en mycket sömnig häst från hagen som undrade vad sjutton jag kom och drog i honom så tidigt för. Han kläddes i Hisans dressyrsadel och gramanen. Jag satte på mig de långa sporrarna och så red vi ut. Först ett varva på travbanan i alla gångarter för att se till att bjudningen funkade och som uppvärmning. När vi väl hade kommit förbi den största faran, hingsten, så funkade resten av varvet bra. Jag lade märke till att han görna vill sticka ut baken åt höger i högergalopp på rakt spår. Därefter gick vi in på volten och övade avsaktningar och igångsättningar. Berra tyckte att jag var superjobig så krävde allt detta av honom. Han försökte slinka undan. Ibland försökte han sticka ut bogen i höger varv, åla sig i skritt i vänster varv. Inte gå fram alls eller som när jag lade ner honom i slutet explodera för ingenting. Han gick totalt i 30 minuter och var rejält svettig efteråt. I morgon väntar uteritt för Berra Bus och det skall jobbas då med...

Hisan fick en mystur i skogen. Vi tog det lugt och jag lät honom gå på halvlång tygel. När jag sedan samlade upp honom på hemvägen jobbade han kanon. Han fick mycket beröm för sitt uppförande, kanske också eftersom kontransten mellan min lilla häst som är formad efter mig och Berra är enorm. Men det är ju det som är hela grejen med att ha egen häst, man gör vad man vill med dem och formar dem som man vill ha dem.

Häst nummer tre till träning var Lillebror. Han skulle gå ett lugnt jobb tillsammans med Karin. På onsdag kväll skall båda in till Jägers och vi skall försöka få ett svar på om Lillebror är redo för kval eller inte. Vi öppnade med en intervall i 40. Därefter två i 30 fart. Därefter sa Jan att vi skulle öppna fort och sedan ta tillbaka för att det skulle bli 30 hela vägen. Vi öppnade 15 och jag tyckte att jag tog tillbaka men inte tillräckligt. Han gick 20 den intervallen. Efter ytterligare en lugn runda var träningspasset över. Han skötte sig kanon den lilla, han går från klarhet till klarhet hela tiden. Dessutom blir han bara trevligare att köra för varje gång.

Dagarna innan har Hisan vilat och igår gick han ett lättare dressyrjobb på travbanan och volten. Jag lyckades att rida ordentligt i en avsaktning som nog är den bästa jag någonsin fått till. Sedan tog rumpan på mig slut... Jag måste träna rumpa. När jag väl lyckas och orkar blir det jättebra men orken finns där inte riktigt. Jag vill liksom sitta till och spänna rumpan men "den" vill inte spänna sig...

Nu är det Derbyt nere på Falsterbo som gäller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0