Lång helg med funderingar

I fredags red jag en kort tur i skogen för att rasta Hisan lite innan tävlingen. Han var pigg och glad och vi hade det mysigt.



I lördags bar det av upp till Fjälkestad norr om Kristianstad för en "derbylik" tävling. Det skulle alltså ingå specialhider så som vatten, pulvermangrav och bank. Hisan brukar hoppa bra på sådana hinder och det gjorde han denna gången också.



Han hoppade dock sämre på de vanliga hindren...



På framridningen var det mycket osäkerhet. Jag blir stressad av alla som höjer och höjer och Hisan blir springig. Med Emmys hjälp, hon var med som skötare, så kunde jag slappna av och fåtill det. Piia hade sagt att jag nog skulle hoppa fram ordentligt så att jag slappnade av och det gjorde jag.



Inne på banan 1m så kom vi fel på en vanlig oxer som vi rev grovt och ytterligare ett hinder åkte ner på slutet.
I 1.10 klassen fick jag ett stopp på grund av att jag missade vägen lite och styrde på mycket plumt. Innan hade jag fått ett dumt stopp till och något hinder ner plus tidsfel. Det var inget roligt resultat.



Vad man kan säga om ritterna var att flytet saknades. Vi brukar kunna rulla på i en bra galopp och då brukar avstånd och sådant bara stämma när vi väl är inne på banan. Nu stämmde inget alls.
Emmy hade med sig sin fina kamera så det blev i alla fall fina bilder.



På söndagen var det final och jag åkte upp igen. Vilket kanske var dumt men jag tänkte nog att det skulle gå bättre när han hade sett alla hinder. Det gick ännu sämre. Finalen låg på 1m och det skall inte vara något problem, jag tränar ju på bra mycket högre höjder än så.
Framhoppningen gick som en dans och han kändes kanon fin. Men på tredje hindret inne på banan ville inte Hisan hoppa. Han snubblade till lite mellan hinder två och tre men tappade inte så mycket galopp ändå. Visst red jag en dålig väg men det är låga hinder och i nästa anridning ville han inte heller. Jag utgick då från klassen. Jag hade förstått om det hade gällt stora hinder eller liknade där jag spänner mig massor men nu står jag villrådig.
Jag har tränat massor, försökt att få ordning på min sits, etc. Och visst har jag massor kvar men detta är ju fel utveckling. Jag föröker lära mig mer men det går bara sämre och sämre när det borde gå bättre ju mer man lär sig ju.



Kanske gör jag för stor affär av det för i allt markarbete känns han som en miljon, Mjuk och smidig och studtals mycket bärig. Han tränar även bra i hoppningen. De problem vi har haft där har alltid haft en logisk felkälla. (Matte är rädd för höga hinder eller ytterbogen flyter ut, dålig galopp eller liknade.)



Eftersom jag inte bara kan köpa att det är problem utan att analysera sönder det så... här kommer en lista på tänk bara orsaker:

Matte rider kasst - detta jobbar vi ju på och ibland är det orsaken till vissa problem... men ju mer träning jag lägger ner ju bättre borde det ju bli...
Gräsbanan är hård - i år har det varit tort och därför hårt. Mestadels av tävlingarn ajag har åkt på på sistonne har varit på gräs, vi tränar på grus. Kanske känner Hisan av något litet som gör att han blir ovillig ta i och hoppa... Tidigare har jag upplevt problem med att han har varit för hårt broddad... lite brodd måste han ju ha på gräs med detta var inte problemet nu sist.
Bromsar - Det var otroligt mycket bromsar på tävlingsplatsen. De stör Hisan otroligt mycket. Till vardags brukar jag inte ha flygmedel på eftersom vi inte har så mycket sådana hemma. Nu är det åtgärdat i alla fall. Han Switchades igår...
Träningen - Kan jag ha tränat för mycket och han är "trött" på att hoppa
 +Eller så tränar jag för lite... Kanske har jag tävlat för mycket? Men förra året tävlade jag mera och då gick det super bra. Vi plockade ju rosetter som bara den. Skilladne från förra året är att jag har gått upp till avdeling A och rider klasser med omhoppning. Vi har nollat flertalet rundor i år också  men på dåliga tider så det har inte gett placering. Jag tävlade mer varierat förra sässongen när det gäller underlaget.
Press - Jag har tidigare sagt att jag känner att jag har prestationsångest eftersom det gick så bra tidigare. Nu har det ju blivit mycket tävligar så den borde ju släppa... tycker man ju.

Jag har nu bokat in en tid hos vetrinären i nästa vecka för att se om det är något som stör honom innan jag ändrar träningsupplägg eller så. Fram tills dess tränar jag på som vanligt, han känns ju fräsch så det borde inte vara något men man vet ju aldrig. Kanske borde han bara vila?

Kommentarer
Postat av: Djurjouren

Det är ju oxå så att om man trycker in en massa information i en häst så tar det till slut stopp. Han har ändrat sig så otroligt mkt på kort tid så det är helt otroligt. Han kanske behöver en månads mognads semester på grönbete?

2008-07-28 @ 10:08:00
Postat av: Ullis

Kanske är det så enkelt, det vore ju bra.



Först skall jag bara förstöra lite pengar hos vetrinärerna för säkerhets skull...



Senast jag släppte på bete för att vila så stod Hisan och vävde vid grinden efter en vecka och undrade varför han inte fick vara med.

Han har även hoppat ur sin beteshage en gång för att vara med när travarna sprang på banan utanför...

Men jag kan ju alltid försöka och se om han är mer sugen på vila nu...



Två dagars semester blir det nu i alla fall eftersom hans matte tänker roa sig med att hänga inne på Jägers...

2008-07-28 @ 11:17:06
Postat av: Ullis

Glömde skriva innan men hästarna sov ute första natten i år mellan lördag och söndag för att pumpen i brunnen hade gått sönder. Det var ju inte meningen från början men det var ju en varm och skön natt och det är ju bättre att gå ute med vatten än flera timmar på box utan.

Det kan ju ha inverkat på söndagens usla resultat.

2008-07-28 @ 12:42:07
Postat av: Jessica

Jag vet att jag inte är så haj på ridning, men kom inte och påstå att DU rider dåligt. Och bevis på det är att det ju går bra på träningarna. Det MÅSTE vara något specifikt vid tävlingstillfällen. Och jag tror inte på att han har tröttnat på att hoppa. Inte i skogen i alla fall...där kan han ju knappt hejda sig;)

Det kan inte ha haft med värmen att göra-just denna helgen alltså? Själv tog jag mig knappt ut utomhus under dagen. För varmt!

2008-07-28 @ 18:16:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0