Dagens läxa...

Idag har jag varit i Flyinge igen och tränat. Piia och Fredrik är borta så pappa Jönsson hade träningen idag också. Jag vet inte om han inte kvalar in som favorit hopptränare...
Vi hoppade en serie med kryss galoppbom rättuppstående galoppbom och rättuppstående ut. Sedan blev det olika linjer med tittiga hinder.
Något stirrade upp Hisan när vi kom fram till Flyinge. Han blåste som en drake när han kom ur släpet och stirrade spänt i mörkret i horrisonten. Det tog ett tag innan han slappnade av. TIll en början var han spänd och inte alls framme för hjälperna vilket som är en konsekvens av vilket vill jag låa vara osagt. Men han är svår att få fram när han blåser upp sig till dubbel storlek och det känns som om han skall explodera. Till en början fick vi något stopp. Nu kommer förklaringen till varför jag nog puttar upp Jan Jönsson högt på min lista över favorit hopptränare.
När Hisan är sådär spänd blir jag också spänd och då rattar jag nog om möjligt mer än jag annars gör. Följden blir att vi båda blir osäkra och, ja just det, det leder ofta till konstiga avsprång eller rent av stopp. Jönsson tyckte att jag bara skulle rulla på utan att ta i munnen. Precis det Hisan behövde. En matte som bara var possitiv och litade på att han grejade allt utan att försöka ratta och greja. Det blev som så att jag något språng innan fattade ett rejält mantag och Hisan hoppade. Det är väl så, jag tvivlar ofta på att han faktiskt skall hoppa och så tror jag att jag tydligen kan ratta mig till bättre avsprång. Förra veckans läxa var att räta på mellandelen och se till att han verkligen var framme för hjälperna. Denna veckans läxa är att sluta ratta, låta Hisan bara rulla på och inte störa honom i munnen varesig för hindret och i språnget.

Vet ni vad det knäppaste är? Den härliga ryttmen som blir när vi bara rullar på är den vi hade hela förra året, då när det gick så bra och vi blev klubbmästare. Jag har tappat massor. Blanda annat mitt förtroende i Hisans kapacitet och min förmåga att faktiskt kunna rida honom bra på hinder. Varför skall jag krångla till allt.

Jag skall verkligen ta med mig dessa läxor från dessa två veckor, och så skall jag sluta att krångla till saker så kanske det kan lösa sig till nästa sässong.

Om ni nu undrade varför det inte blev något inlägg igår så var jag bara ute och mockade, allt regnande tog musten ur min lust att rida. En liten mysstund med Hisan han jag med och sedan blev det ett sent träningspass för mig på gymmet. Jag måste verkligen se till att bli mer aktiv där.

Kommentarer
Postat av: Djurjouren

Sedär!!!!!! superkul att läsa!

2008-11-13 @ 15:13:41
URL: http://www.djurjouren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0