Det tar sig sa pyromanen

Idag har faktistk Ulrika svarat upp till sina mål och förhoppningar. Det var ett bra tag sedan Hisan och jag vågade oss in på en dressyrbana i tävlingsammanhang. Anledningen är att senaste starten för ca 2 år sedan visade Hisan tydligt för matte att domaren var superfarlig var på matte for i backen och den tävligen var hux flux avslutad. Efter detta har jag ridit en programridning, med ok resultat, och min tidigare medryttare har ridit klubbtävling på en tokigt överspänd Hisan som mycket hellre galopperade och busade än att gå snyggt och prydligt som sig bör när det gäller dressyr. Han har också gått två studentryttartävlingar i dressyr. Jag har dock känt att mitt ego har varit väldigt sårat av den där avsittningen så jag har inte velat ställa upp i någon klass alls.
Idag tänkte jag att jag skulle ta mig i kragen och rida ändå. Min grundtanke har hela tiden varit att Hisan skall utbildas i båda disiplinerna och skall kunna prestera i båda också.
Innan Den senaste katastrofala tävlingen i dressyr hade han faktiskt lyckats med att som 5 åring gå ett program utan större missöden. Resultatet då 47% procent kan väl knappast kallas för godkänt men ändå.

Det var hela bakgrunden...Så hur gick det idag då?

Tidig morgon och det bar av till Eslöv. Jag var lite lat så det blev inga knoppar i Hisans man. Väl framme känndes det som att jag var slafsigast av allihopa. Jag hade startnummer 4 så det var inte så lång väntan idag.
Jag var tidigare nervös för om Hisan skulle missta dressyrstaketet för hinder men jag hade inte behövt oroa mig, det fanns inte ens ett staket. Jag vågade därför rida på i ökningarna. Domaren satt vid ett bord nära banan inne i ridhuset men det var inte heller något problem idag. Hisan var avslappnad och det kändes faktiskt bra för att vara oss.
Vi fick som sämst 5 i betyg och en hel del 6:or. En sjua fick vi på en av galoppökningarna. Totalt blev det 160 poäng och 55%. Jag är nöjd med mitt resultat. Vi höjer vår procent för varje gång vi blir bedömda och till slut kanske det blir riktigt bra.
Vi fick anmärkningar på att Hisan gapade och inte riktigt var framme till bettet, formen kommer att stabiliseras när jag har lärt mig att rida bättre så att inte Hisan gapar och stretar emot med andra ord. Detta skall vi givetvis öva på en massa i vinter när vi enbart skall satsa på träning.

Väl tillbaka i stallet städade jag ur mitt skåp i fikarummet. Jag har för mycket saker måste jag säga. Jag skall nog försöka bli av med en hel del på tradera...

Kommentarer
Postat av: djurjouren

Heje er. Helt ärligt så tycker ju jag att du har en riktigt trevlig dressyrhäst i Hisan, jag är inte förvånad över ert resultat.

2008-09-28 @ 16:28:15
Postat av: Ullis

Det är ju bra att han har talang för det också, hoppe häst som han är. :D

Kanske får han bli dressyrhäst på ålderns höst.

2008-09-28 @ 17:10:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0