Explosiva vårkänslor

I torsdags åkte jag ut till båda hästarna bara för att pussa på dem. Som sagt hela två hästfria dagar tar på en. ;)

I fredags däremot blev det ridning på Hisan. Han jobbade riktig bra men var mer än lovligt exlosiv och så fort det tog emot minsta lilla att utföra en rörelse kom synpunkter fram. Jag fick ändå ett bra dirv i honom och det kändes riktigt bra. Jag gav dock snabbt upp eftersom det verkligen kändes som om jag satt på en krutdurk redo att explodera när som och när detta inte hade hänt på hela passet kändes det som att utmana ödet lite väl mycket. Jag klev därför av och kädde av Hisan utrustningen i padocken. När jag sedan släppte honom blev det springa av... jag tappade helt räkningen på antalet varv han gjorde innan allt spring var ute ur kroppen. Kan det vara vårspring i benen månne?

Idag började jag dagen tidigt inne på Jägers. Uffe hade precis bytt stall på morgonen så jag kom mitt i allt stök. Sir Remington hade vilat två dagar efter sin seger och hade dessutom blivit genomgången av massören. Snacka om att han var fin. Jag började med att jogga långsamt ute på slinga i en djup och rund form. Det märktes att han verkligen var loss i bogarna för jag mötte inte något motstånd alls från hans sida. Senare när jag bad om öppna, sluta och öka-minska volten svarade han direkt. Alla tidigare problem var borta. Jag fick dessutom ett bra lyft i honom, det har jag ite fått på samma vis sedan han vilade massor i vinter. Hoppas nu att vi kan hålla i denna fina lösgjordhet så skall nog allt tävlande gå som en dans.

Hisan och jag var sedan på Torns för en genomkörare inför morgondagens avdelningeridning. Laget hängde för en stund löst när en av deltagarna ville hoppa av såhär dagen innan men det löste sig tillslut. Hisan kändes fin och vi verkar ha fått med oss possitiviteten och framåtandan som vi har jobbat mycket på till hoppningen även hit. Vid detta laget hade det hunnit bli över 15 grader ute så det var helt underbart att rida dessutom.



Slutligen åkte jag ut till Annette. Lena hade fått osteopatbehandling i två dagar när jag kom ut. Osteopaten trodde att Lena hade haft ett roterat korsben (tror att det hette så) i hela sitt liv men att det var först nu när alla muskler hade försvunnit som det blev så märkbart. Jag tror nog att det kan ligga mycket i det. Nu skall hon vila och i nästa vecka skall hon få ytterligare en dos Metacam innan hon betäcks.
Jag red även ett långsamt jobb på hästen Dina. Hon är ett mycket ambitiöst sto inte alls olik Lena i sättet. Hon springer gärna fort och är mycket känslig. Hon jobbar gärna på och försöker hela tiden att göra allt man ber om även om hon inte alltid kan eller förstår vad man vill direkt. Helt klart min typ av häst. ;) Hon svarade fint på mina hjälper direkt även om hon hela tiden frågade om hon inte skulle springa snabbare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0