Hopp

Tävling och tävling... idag har jag varit på LCR och hoppat Pay & Jump med Hisan. Grund planen var att hoppa 1m och 1.10 men som vanligt hittade matte på lite tokerier och det kändes bättre att ta två 1m rundor. Vi är ändå anmälda till tävling 1.10 nästa vecka så det kan vänta tills dess.
På sista träningen jobbade vi mycket på att få Hisan att bjuda framåt. Jag satsade därför allt på att ha honom i så mycket bjudning som möjligt. På framhoppningen funkade det bra och han sög i något grymt.
Väl inne på banan, och här kommer en sådan här grej som jag bara måste lära mig att inte påverkas av. Ryttare innan mig gjorde en rejäl vurpa på sista hindret efter en svajig runda och blev liggade ett tag. Under tiden hann vi trissa upp oss.
Till hinder nummer tvp som var en röd/svart grind som vi har tvekat på tidigare och då även nugick jag på Hisan med spöet lite nätt på bogen... svaret jag fick var enormt... vi hoppade resten av banan i hyperfart  vilket ledde till ett jätteskutt över den naturfärgade trippelbarren (nummer 5) så att vi bara med nöd och näppe kunde styra runt till hinder nummer sex. När vi sedan red upp till näst sista som var ett räcke i helblått med vågor och därför lite läskigt rev Hisan på grund av tvekan... detta medförde att vi tappade fokus alldeles till sista kombinationen som låg kant i kant med läktaren. Bara detta är en svårighet i sig för en liten hispa. I andra anridningen kom vi över den utan problem.
Jag ville gärna ha en bra runda med mig hem såhär i början av sässongen så jag valde att inte gå upp en höjd utan i stället ta samma runda en gång till.
Andra rundan blev bra med fin bjudning till alla hinder trots ytterligare ett jätteskutt över trippelbarren och alla bommar stannade på plats.
Hisan fick massor av beröm och fick åka hem direkt. Vi får ta med oss den sista bra rundan till nästa veckas riktiga tävling.

En liten runda blev det också till Lena. Hon var inne som sällskap till Ängelen som måste vila med ett ont ben efter gårdagens äventyr i frihet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0