Hisans hyss

Det har blivit några dagar utan blogg nu. Tiden har inte funnits. Jag har haft gäster, lagat en massa mat och sådant.

Dessutom har min bakong fått sig en rejäl asiktslyftning. Jag har numera träd och en fullfjädrad låda med härliga örter. Det skall nog lagas än mer mat här framöver...

I lördags hände det inte mycket på hästfronten. Hisan fick komma in och äta och det var allt. Nästintill hästledigt för mig alltså.

I söndags hade jag med mig Elinor ut till stallet. Hon har börjat rida i vuxen ålder och hade gjort ett uppehåll sedan hon var nere och hälsade på sist.
Hisan fick först gå ett kort pass med mig i padocken vilket han gjorde med bravur. Därefter fick Elinor rida. Hisan har en massa bus för sig annars men när han får en annan människa på ryggen än mig brukar han alltid uppföra sig. Det gjorde han nu också. Snäll ponny den. :) Elinor kunde rida honom i alla gångarter utan problem.
Stolt var han också efteråt när han fick en massa beröm.

Igår blev det bra mycket mer häst.
På eftermiddagen åkte jag till Jägers.
Sir Remington och jag gjorde vår vanliga runda och han var superfin. Uffe hade ett vnligt läderklätt bett som jag använde i stället för det vanliga i gummi. Detta var ett bra byte. Kommunikationen lytes verkligen och han kändes superfin. Vi jobbade extra med att öka och minska både traven och skritten utöver de övningar vi vanligen gör.

Tysken reds också på samma bett och det funkade super på honom också. Vi tavade lång och låg och han var avslappnad. På slutet verkade han dock vilja liva upp det hela lite och låtsades bli skrämd för en massa obefintliga saker under skritten hemåt. Detta varvades med att vara hur fin och avslappnad som hälst, det är en buse den där. Han startar i kväll för övrigt.

Hisan fick tillslut en skrittur i Skrylleskogen tillsammans med en nordsvensk som heter Gnägga och en islänning vid namn Movi. Treligt var det i varje fall.

Nu till Hisans hyss. Han har på sistonne haft en massa fuffens för sig. Oftast är det flugornas fel som när han nästan la sig ner på heden för att bli av med en fluga i ansiktet eller när han rammade en häck av samma anledning. Men nu var det inte flugorna.
Stallet är stängt för städning den kommande vekan och i stället skulle jag ställe honom i de utomhusfållorna som finns. Han brukar inte gå att binda upp rakt fram så jag försökte inte ens, det finns möjlighet att stänga in honom med en repgrind där. Hisan tyckte inte att det var någon bra idé däremot och kände sig ensam. Helt sonika kröp han då i stället under repet den busen.
Det kommer alltså bli en "rolig" vecka detta....
Att sedan få honom att äta i fållan var en historia för sig. Man skulle kunna säga att han blev rejält stressad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0