Onsdag = hoppträning

Igår var jag i princip bara ute och vände i stallet. Hisan vilade och jag städade hemma, eller rättare sagt spänderade hela kvällen med att plocka papper... lösbladsystem i all ära...

Idag däremot var det hoppning på schemat.
Vårt vanliga problem är förutom att jag skall räta upp mig... hur svårt skall det vara. Men så fort jag koncentrerar mig på något annat åker gärna överlivet fram. Blä! Koncentrerar jag mig på överlivet så blir inte mycket annat heller rätt. Jag verklige avskyr att det är så.
Jag har i vart fall försökt räta upp mig tills magmusklerna värkte idag.
Hoppningen gick sådär. Famåtbjudningen är inte på topp trots vilan. Däremot är brallig- och skuttigheten på absolut topp nivå. Här tror jag att vi har ett solklart fall av kombinationen mesig matte och lat häst. Fredrik Jönsson sa en mycket talande liknelse "lite som att köra långsamt på femmans växel... helt plötsligt bara tvärdör motorn".
Det är bara hem och träna. Vår tävlingsdebut väntar till mitten av april och tills dess måste vi försöka ha ordning på bjudningen.

Dagens övning var hoppning i förvändgalopp. Längs med långsidan stod 3 hinder med tre galoppsprång mellan vardera. Övningen bestod i att hoppa det första och det sista och göra en båge i förvändgalopp runt det mittersta. Små knivigt måste jag säga. VIdare hoppade vi stuts på böjt spår och så vatten förstås. Vi har alltid vatten med. Hisan är vd detta laget bra avtrubbad på vatten vilket är superbra.

I övrigt hade jag tydligen glömt mina ridhandskar hemma efter tvätt. Det är bara att inse att mina fina tyglar i läder med gummi på insidan är alldeles förkastliga när det gäller att rida utan vantar. Det var rent ur att jag inte fick rejäla blåsor kan jag säga... nu skall jag inte glömma vantarna något mera... man lär sig av sina misstag, ibland.

Sådär, nu har jag svamlat färdigt och bör gå och lägga mig. I morgon blir det en tur ut till Lena och så kanske en liten ridtur med fokus på bjudning för Hisans del.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0