Det var som katten

Det blev sent i måndags och igår fanns det inte tid för bloggskrivande.

I måndags väntade jag länge med att åka till stallet. Anledningen var det regnväder som drog över oss. Det var tydligen ett smart drag för det hade regnat över och jag slapp bli blöt.

Det blev ett padockpass och jag försökte jobba vidare med övergångar. Det satt dock långt innan. Till skildnad från vad som brukar vara med Hisan så var det full fart framåt som gällde. Han blev väldigt lång och springig. Jag brukar ju ha en loj och lat Hisan som gärna böjer på nacken.
Det tog en bra stund att få honom att komma tillbaka och jobba i en mer moderat takt. Men det gick. Vi avslutade passet med ett par fina övergångar mellan trav och skritt som brukar vara vårt bekymmer. Frågan är förstås varför denna omsvängning? Nog för att mer energi är bra men ändring av beteende? Det tål att funderas på.

Gårdagen gick i kattens tecken och något annat skulle jag inte ha kunnat hinna med. Det var dagen D för kastration och missen hämtades efter jobbet. Enligt instruktionerna skulle han vara lite groggy... jag undrar vad det var för "sövning" han hade fått tidigare under dagen för groggy var han inte det minsta. Snarare var han fixerad av att putsa sig i rumpan vilket var big No-No. Hela kvällen gick därför åt till tratt på sättande... den stannade nämligen bara på honom i ca 1 minut åt gången.

Det är inte lätt att bära den förhatliga "the cone of shame" men tyvärr är den ett måste.


Bilden är hämtad från Disney/Pixarfilmen Up.


I kväll däremot blir det häst igen och hoppträning dessutom. ;)

Kommentarer
Postat av: Linda

Det är bra att han blri lång och springig och slutar böjja på nacken. Det är det du vill ha och behöver. Det vill säga framåt. Rid honom springig och med nosen minst en dm framför hans panna i nån månad. Bara framåt, skit i takt och allt annat.Det blir det där unghäststadiet som han missat. Han har redan bärig och takt.Bromsa inte, sikta på 2 kilo i var hand, så att han helt slutar tänka bakåt.

Sen kan man försiktigt börja plocka in det gamla i det.Jag vet att det går emot alla ullis ridgener, men bit ihop, det blir bra.Blir han bärig (=släpper bettet) så sparka honom till springläge igen. Var där i ett tag, se det som en fas. Enkal övningar, snett igenom, volta, rätt upp etc. Men fram fram fram.

2009-11-04 @ 11:30:42
Postat av: Ullis

Jag får väl försöka sluta lyssna på de där "ridgenerna" då. ;)



Spring skall det bli.

2009-11-04 @ 11:52:04
Postat av: Linda

ett bra tänk är att man ska driva med mål att få hans panna att flytta fram ovanför hans nos. Dvs istället för att tänka bak nosen så ska pannan framåt.

2009-11-06 @ 11:47:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0