Hisan i harmoni

Idag avslutade jag dagen med en harmonisk Hisan i padocken. Det är minsann ett bra tag sedan sist. Jag tömkörde och Hisan var lyhörd och gick att reglera med små signaler. Helt underbart. Jag fick till och med lägga tömmen försiktigt bakom rumpan på honom. Ett stort framsteg med andra ord. Förra veckan fick inte tömmen ens nudda rumpan upptill utan att han for i luften. Vad som var mindre kul däremot var att en av islänningarna hade avlivats i stallet och dennes ägarinna var förståligt nog i tårar. Det blev väldigt pressat i stallet och jag skyndade mig iväg för att ge henne ro att sörja sin häst i fred.

Innan idag har jag hunnit rida den svarte hingsten. Det var minsann inte igår. Han var rikigt glad i hatten när vi kom ut ur stallet men lugnade sig snabbt. Pigg var har dock hela turen som varade i 20 minuter. Vi skrittade rakt fram och jag flyttade lite bogar och rumor på rakt spår. Det var ju ett tag sedan om man säger så och jag ville inte sätta för mycket press.

Därefter var jag hos Lena. Det började skymma och jag hade ingen hjälp med att komma ut ur stallet med vagn så jag valde i stället att sadla henne. Vi gav oss ut på en kort tur runt fältet och det var en helt annan häst än sist jag satt på. Hon hade sitt vanliga driv i skritten och klev på med långa steg. Formen var allt annat än perfekt men orken hennes är ju inte på topp efter så kort tid i "arbete". Härligt i vart fall att madammen är så på G igen.
Min plan för henne (om jag nu inte har skrivit den förr) är att succesivt öka på skritten främst i vagn då fram till jul. Då skall hon åter få vila tills fölet kommer. Sedan kommer hon ha fullt upp så hon skall få slippa mig tills fölet är stort nog att vara själv lite grann... då fortsätter vi skrittandet och ser vart det kan leda. Med andra ord, jag har en plan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0