Tröskeln passerad

Det uppenbarade sig en möjlighet att träna dressyr för Nina idag och jag hoppade genast på.

Det bar alltså av till Torns efter jobbet.
För att vara säker på att Hisan kunde fokusera på mig fick han longeras lite innan sadel och träns åkte på. Det var dock inget bus i honom idag utan han galopperade snällt och harmoniskt på linan.
I ridhuset var han pigg men fortsatt fokuserad vilket gjorde att vi snabbt kom till jobb.

Efter en läng skrittuppvärming där jag koncentrerade mig på att få honom att först flytta undan skänkeln och sedan i trav med ökningar och minskningar varvat med öppna. När jag sedan började rida för Nina var det idel beröm för Hisan. Han var bra mycket stabilare i formen än tidigare och detta trots att jag (med flit) hade glömt gramanen hemma. Vi red övergångar där vi koncentrerade oss på att behålla formen så att han inte slog sig fri.

Sommarens träningar för Lindah har gett resultat även om vi nu har haft lite hinder på vägen i form av sårskador.
De förändringar jag har gjort i utrustningen verkar också bidra till detta steg framåt.

Det var inga protester mot skänkeln idag heller utan endast svansen gick när det blev till att jobba.
Inte heller några bus och brall så jag är mycket stolt över honom måste jag säga. Det verkar som om vi har kommit över flera trösklar. Först den som kommer med varje igångsättning numera där Hisan är mer än lovligt störig och inte kul alls och den som mer utbildningsmässig i dressyren. Håller trenden i sig skall jag definitivt våga mig på en dressyrstart i höst.

En riktigt bra start på helgen med andra ord!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0