Lugn söndag

Jag började morgonen med att åka till Hisan.

Han fick gå ett kort pass i paddocken. Uppförande idag var perfekt. Han svarade på allt och han gjorde inga protester alls. Inga sparkar och inga brallar... varför gjorde han då inte det igår.

Jag har funderat massor på gårdagens ritt.
Det är inte för att det var tävling som han blev så. Det händer nämligen titt som tätt hemmavid också, både i paddocken och ute. Det är inte samma känsla som tidigare när han tiltade ur men nästintill. Han är dock kontaktbar men brallig.

Det där med att bralla på samma ställe är en typisk Hisan-grej att göra... och det där med att låtsas bli skrämd av mötande hästar är heller inget nytt. Den problematiken hade vi hela tiden i avdelningsridningen men det blev bättre när vi gjorde det oftare. Nu var det lite mer extremt ändå.

Sedan har han på sistonne kastat sig lite över hindren. I sista filmen var det väl bara första och sista sprången som var hyfsade. Resten var överilade. Han var lite sådan på träningen förra helgen också men det löste sig med tränarens hjälp så att han tog det lite lugnare. Väl på banan är det alltid för sent att ändra och det är som det är den dagen.

Det kan vara överenergi men det borde inte vara det. Jag får träna mera helt enkelt, och framför allt ute och kanske ha ett nytt upplägg inför kommande träning.

Jag har också varit nere hos den lilla idag men ett par kompisar.

Jag lyckades fånga henne i hagen. Hon var hyfsat lätt att fånga men var inte nöjd med situationen när hon inte fick bestämma själv. Det är humör i den lilla. ;)

Kommentarer
Postat av: Linda

Problemen du beskriver beror på patellakänningar. efter en vinter med kyla och stillastående så blir de kortare i muskler och senor och det gör ont att sträcka ut. Om du tänker efter så kommer förmodligen vid ökning/längning av tempo/steg och /eller när han böjjer sig åt ett särskilt håll. Botas med klättring galopp och skritt.

2010-04-20 @ 14:48:35
Postat av: Ullis

Galoppen avverkade vi igår då... skritt och kättring kan vi fixa till helgen. ;)



Med tanke på gårdagens braiga uppförande så känns det som att det är övergående.

2010-04-20 @ 16:03:10
Postat av: Anonym

Ja det försvinner när de börjar röra sig mer(underlaget. du hade samma problem förra våren.

2010-04-20 @ 16:10:08
Postat av: Ullis

Jag tror till och med att jag hade större problem förra våren... och då hade jag dessutom större hagar.



Det får bli mer galoppträning hos Jan helt enkelt... och så lite klättring.

2010-04-20 @ 22:00:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0