Ullis rider hemma... eller en studie av mankammen

Hmm... tentan är avklarad. Jag tror ju inte att jag klarade den men till den är rättad finns i alla fall ett ytterst litet hopp. Ångesten är borta och det firar jag med att dricka rosévin. Om något verkar udda och konstigt i texten så vet ni varför.

Idag började jag med att rida Lena. Jag hade ett sådant där Lena-moment när hon gör sitt bästa och det känns super. hon fick trava lite idag och hon bar sig fast det var mycket jobbigt för henne. Skorna som hon fick på sig gör verkligen skillnad.
Hon är härlig när hon gör sitt bästa. Hon är ju byggd i västa nerförsbacken så när hon ta i och försöker blir det så bra det går men hon är duktig. Vilan och hennes år med dräcktighet och föl har bara varit possitivt jag känner att hon har utvecklast massor mentalt.
Hon kommer att bli en trevlig extra ridhäst för mig och huvuduppgiften för henne i vinter kommer att bli att hunsa runt Hisan, han behöver en hagkompis.

Jag red Hisan en sväng i paddocken. Jag fick ett ryck och filmade. Tyvärr blåste det vilket gjorde att det var svårt att få kameran att stå helt still.
Först började jag med dressyrsadeln. Men den filmen blev mest en studie i paddockunderlaget så jag bemödade mig inte ens att lägg upp den.
Jag tröttnade fort och bytte sadel. Sedan blev det såhär.
Jag gör i vart fall en grundlig studie av Hisans mankam. Den är i vart fall felfri. Möjligen behöver den kammas lite extra.
Jag önskar kommentarer av Lindah här. ;)



Därefter åkte jag till min kusin och hjälpte henne med ridningne av Morgan. Jag tjatade lite på henne om blicken. Det känns ju bra så här i efterhand... kasta sten i glashus liksom.
Morgan gör i vart fall massor av framsteg. Han är en mycket svårare häst att omskola än Lena mest på grund av hans temperament. Han är dock bättre kroppsliga förutsättningar även om han också är lite överbyggd.

Kommentarer
Postat av: Linda

Vad kul!!!!Jag saknar att hålla lektioner som faaan...

Du har en mer still hand nu förtiden och han är lite stabilare och starkare ser det ut som. Lite mindre seg.

Jag kommer inte att fokusera på felen man ser att du gör utan på vad du ska göra istället. Ge dig annat fokus.

Du har fortfarande problem med att få runt hans bog, det som gör honom lite svårsvängd, det är dock bättre nu ser det ut som.

Du får liksom konstant dra in huvudet för att få honom att följa volten. Om du studerar filmen och tänker bort hans hals och huvud och bara kollar på bogen. Eller du kan först kolla vad som händer när du drar i innertygeln, du drar och några sekunder senare så ramlar bogen efter.

Du måste styra bogen, inte huvudet.Kolla en dressyrhäst, halsen böjjs knappt alls, det sitter liksom ihop med hästens kropp.



När man har kontakt på inner så går hästen emot (därför han är grinig i halterna, övergångarna), lutar sig inåt på inner fram. Om man redan har all vikt på inner fram är det svårt att lyfta det och flytta det inåt (följa volten).

Du vill avlasta innerfram och få honom att kunna lyfta det lätt. Fokusera på ytterbak. All vikt som han nu har på inner fram ska bak till ytterbak.

som det är nu så sätts ytterbak ner "bredvid" honom. Det ska in under honom (ditt fokus ska vara dit). Eller om det är lättare att se det så ska hans rumpa placerars ovanpå ytterbak så att man inte ser ytterbak om man tittar på Hisan uppifrån.



Lägg alla fokus på det bakbenet, fundera, känn hur det rör sig, notera benets takt, rörelser m.m.

Detta ben måste stärkas för att ORKA vara ett ytterbakben, så det sker inet över en natt, det är styrka som krävs.

När det benet blir starkt kommer det att ORKA jobba framåt mot hans huvud och du kommer att få mer häst i yttertygeln.

Stärk det genom att alltid lägag din vikt på det. sitt på det ALLTID. Speciellt i alla svängar, sitt på ytterbak.

Det måste som sagt var hållas under honom. Det som håller det på plats är din ytterskänkel. Den ska vara parallell med hästens sida, hälen ska tänka bakåt, låret ska vara slickat mot hans sida. Om tån pekar utåt så blir hela ditt ytterben svagt och orkar inte hålla honom ovanför sitt bakben.

Och i en sväng kan du gärna överdriva detta parallella för vad händer om du liksom vrider benet med mål att tån ska vara närmare hästen än din häl? Om kommandot för sväng är att vrida in tån/benet?

Gärn i kombination med att sitter TUNGT på det. Då kommer benet att hamna ÄNNU längre in under honom, du sitter tungt på det och nästan trycker ihop lederna som en spiralfjäder. Då blir det benet viktbärande och innerfram blir helt fritt. Ändrar han färdriktning då? Helt logiskt japp, det gör han.



Detta ska vara dit fokus. Styr med ytterbak, rid massor av svängar. Gör det i trav och galopp, blir nog bara grinigt i skritt.



Om du rider på en volt, se till att alltid ha minst 4 kavaletti där, inte bara en bom på marken utan kanske 20-25 cm högt, eller 30.

Man kan inte hänga på innerfram i en kavaletti på en volt, då "river" man med innerfram.

När du rider på volt, rid mentalt på raksträcka och tryck bara in ytterbak. Byta varv ofta för detta är styrketräning på hög nivå.

filma när du vill igen, kul att se skillnaderna.

2010-08-22 @ 13:38:44
Postat av: Ullis

Oj det blev långt. :D



Jag skall verkligen försöka tänka på ytterbak nästa gång. Fast jag får nog läsa din text ett antal gånger först för att hänga med i allt du skriver.



Cavallettisarna menar du typ en klockan 12, en kl 3, kl 6 och en kl 9?

Det kan ju bli bra. Då får Hisan något att tänka på och blir inte allt för uttråkad.



Jag får försöka se till att filma en dag då det är vindstilla nästa gång så att kameran inte skakar så mycket. ;)

2010-08-22 @ 18:13:18
Postat av: Linda

Ja, så menade jag!!Och ryttaren ska titta på kavalettins yttersta ände, inte den innersta och rida så nära utåt det bara går.Fast helst en meter eller 2 OVANFÖR änden då liksom....:-)

Sitt gärna där i en MASSA varv och liksom bara mal på.Både i trav och galopp.

Typ 5 minuter trav vänster varv.

2 min skrittpaus

5 minuter galopp höger varv

2 minuters skrittpaus

5 minuters galopp vänster varv

2 min skrittpaus

5 minuter trav höger varv



Skrittpaus lång tygel ute på spåret i motsatt varv mot vad du nyss ridit i.

2010-08-22 @ 18:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0