Andra advent

Det har snöat hela dagen och vi har haft plusgrader... trots detta gav jag mig ut tillsammans med min medryttare till Hisan på tur... Brr. Jag har precis tinat trots att jag har varit hemma ett par timmar och har tagit en varm dusch.

Jag red Lena och dagens ritt har gett mig lite att tänka på.

Hisan skötte sig exemplariskt förövrigt. <3

Ena ritten på Lena blir super och nästa kalabalik. Jag skall ta mig en funderare på vad som är anledningen till detta.
För typ en vecka sedan fick hon spunk i samband med uppsittningen. Jag vet inte om jag har skrivit det. Hon gick iväg när jag hade suttit upp och när jag tog i henne för att stanna, vi var på väg åt fel håll, reste hon sig. Hon har nada balans, hon reser sig inte högt men det är lite otäckt när hon vinglar till och kan gå helt fel.
Sekunden efter lugn häst och som vanligt.

Idag var hon fin halva ritten. När vi vände hemåt blev hon taggad och studsade lite. Fick sedan springa på lite och saktade av när jag bad om det. Vi avverkade sedan en fartfyld sträcka till där hon lydde mig perfekt. Efter en skrittpaus när vi började närma oss hem kokade det över igen. Hon reste sig. Inte högt men ändå, det är halt med snö ibland. Jag gillar inte sådana tendenser.
Det konstiga är att hon inte har visat dessa förr.
Jag har ju ridit henne mycket. Både i högre kondition och i stressigare situationer som på banan och i lopp.

Jag är fundersam. Konstigt är också att hon bara kokar över sedan är det bra och hon är lugn.

Det enda jag hittar på henne är ett skav på ena bakbenet av reflexen.

Gemensam nämnare är att jag tar i henne och att hon är påväg åt fel håll. Vi måste ju styra rätt. Jag känner i vart fall inte igen detta sedan tidigare.

Frågan är vad som är fel? Att hon är känslig med smärttålig till tusen är ju redan känt. Kan hon ha känningar någonstanns. Hon är fortfarande rejält sned bak.

Men borde hon inte reagera mera typ hela tiden eller alla gånger jag tar i henne?
Gallan på bakbenet har gått ner sedan hon blev skodd. Hon känns inte svampig och ansträngd i benen. Hon travar jämt, när hon ökar "svävar" hon som hon gjort tidigare. Nu har jag ju inte ridit på hennes max men tidigare har passgång varit ett tecken på ofräschhet. Hon travar.

Jag har ju sagt att det är tveksamt att hon håller men jag har mer förväntat mig en hälta eller liknande. Är detta tecken på att hon inte håller fullt ut?

Att stå på bakbenen kan hända och jag kan ha överseende om jag begriper vad som triggar och kan ta i tu med det. Som när Hisan ställde sig på jaktritten till exempel. Detta är inte samma.


Jag har lite att fundera på här i vart fall.

Kommentarer
Postat av: Linda

Min b.g.hannah bettedde sig likadant, med samma gemensamma nämnare.

Hon hade samma ofördelaktiga ridhästkropp som din, dvs den absolut mest ofördelaktiga modellen för att bli ridhäst.

Sen ska man ju oxå tänka på att efter en fölning så är ju hela kroppen pajj (vet på mig själv) och det tar tid att bygga upp. Långsam uppbyggning. Kan tänka mig att hoppning är olämpligt och jag vet att snabb trav under ryttare absolut är det.

2010-12-05 @ 21:29:03
Postat av: Ullis

Hoppa har hon gjort en gång, för ett par veckor sedan. Att trava över bommar/grenar kan ju knappats räknas... skulle det räknas blir det fler gånger men ett par veckor sedan.



Snabb trav har det blivit både idag och igår men inte helt frivilligt utan det var "misslyckade" galoppfattningar och när jag inte rider själv blir det liksom sämre för de som rider med mig om jag skall försöka rätta henne. Nåväl, bortförklaringar från mig.



Stegringen vid uppsittningen var också typ två veckor sedan.



Jag köper att hon kanske känner av något som rör att hon är paj i kroppen efter dräktighet och att jag med största sannolikhet går för fort fram på sätt och vis.



Men jag har svårt att se sambandet helt ändå. Det verkar random.

2010-12-05 @ 21:54:04
Postat av: Linda

Min blev oxå helgalem när jag försökte svänga, och enbart då.

2010-12-06 @ 18:57:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0