Gone into tilt-mode

I förmiddags var jag med Camilla i Vomb och red. Vi tog det lugnt och skrittade mest men vi hann också med trav och galopp. Hisan uppförde sig så exemplariskt att jag nästan trodde att han var sjuk. Men han verkar gilla att vara ute med Skuttelin som hans uterittskompis kallas. Hon skuttade lite men Hisan brydde sig inte utan var kolugn hela tiden. Han vilade dessutom igår så därav min förvåning.

Härligt är det i och för sig att han är sig själv efter alla bekymmer vi har haft.

När vi kom tillbaka till stället där vi hade parkerat släpen så var det tydligen en rovfågel i farten och någon annan fågel verkade ropa sitt varningsläte. Båda hästarna tittade till lite extra men det vara bara Hisan som när jag sedan skulle lasta honom helt gick in i TILT-mode. Han blev helt okontaktbar och ville givetvis inte gå in i en aluminiumburk i det läget.
Vi fick vänta ut honom tills han kom tillbaka till verkligeheten och sedan fick jag påminna honom om att det var dax att skärpa till sig och kliva på släpet.
Han har aldrig TILTAT förut vid lastning utan enbart "dummat" sig men fortfarande varit närvarande.

Om ni inte riktigt greppar vad som händer när ett fullblod går in i TILT-mode så måste det nästan upplevas för att förstå. Det är vad som tidigare har hänt när vi har ridit och jag har skrivit om hur jag tyckte att det var läskigt och att jag bitvis blev rädd för honom. Det är inte kul att sitta på/hantera en stor okontaktbar häst.
Om man inte förr har förstått varför han togs av galoppen så är det nog detta han visade idag som han tidigare har visat vid lastning till startbox.
Jag skyller dock helt på fåglarna som trissade honom. Han stod som ett ljus när han väl gick in och var sitt vanliga jag när vi kom hem.

Jag åkte sedan ner till Annettes efter att ha ätit lunch.

Jag började med att rida Lena i hagen. Jag ville se om det gick att rida bland de andra. Jag gjorde så förr när jag red fullblodet Skaune utanför Kalmar. Då var det aldrig något bekymmer. De andra hästarna höll sig på ett ställe och jag red i övriga hagen.

Det gick hyfsat nu också.
När Lena såg mig komma in i hagen med sadeln kom hon springande. Kul att jobba tyckte hon. Och det vet jag, det är det som är lite poängen med att skritta henne just nu. Hennes igångsättning skall bli långsam men det är heller inget massivit arbete jag kräver. Idag blev det två varv runt hagen i skritt och så ett par åttvolter på slutet. Hon var mycket nöjd efteråt och jag med. Hon är samarbetsvillig och tycker att det är roligt. Då har vi nått vårt första delmål.
De andra hästarna var mycket nyfikna och samlades runt Lena och mig. Prinsen skulle hjälpa till med sadlingen tyckete han. Fölis och Prinsen tyckte sedan att det var värdens grej som hände idag och drog repor i hagen. Troligen kommer de att tycka att det är trist som bara den om jag rider henne i hagen lite oftare.

Därefter blev det ledträning med Fölis. Hon fick gå i hagen och trots att prinsen störde henne lite genom att gå bakom och småbita henne i baken så gick det riktigt bra. Hon utveckas.
Vi kunde till och med fånga henne där ute i och med att hon sprang rakt in i min famn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0