Stora skälvan

Min kära Hisan har vissa idéer... den har ni inte hört förr va?

Bland annat så får han stora skälvan om han möter en häst som inte ser ut eller gör vad han tycker att den ska.
Exempelvis är islandshästar som töltar galet farliga. Springer samma häst i trav/skritt/galopp är den ofarlig men skulle den tölta... då är det bäst att fly hals över huvud.
Det samma gäller hästar med till exempel tuppspatt... farligt...
Och igår... då mötte vi en häst vars ägare jag känner från grannstallet. Den var ute på promenixinspänd som för longering med sin ägarinna . Fruktansvärt farligt. Hisan tog fart och sprang baklänges för att undkomma detta farliga monster. När de sedan stannade kunde han gå förbi.
Jag skulle vilja veta hur dessa monster ser ut i Hisans huvud, för de måste se mycket skrämmande ut. :D

Anledningen till att jag utsatte mitt inte ont anande djur för dessa farligheter var att träningen på Flyinge blev inställd igår och jag blev då sugen på att prova stallets nyinköpta hinderpark.

Jag vågar mig inte på några jättebanor själv på hemmaplan. I stället byggde jag upp en lite bana från senaste ridsport som bestod av tre hinder på den mer moderata höjden av 60cm.



Hisan hoppade fint och vi red lite olika vägar mellan hindren. Övningen syftade till att öva omhoppningsvängar.

Kommentarer
Postat av: Linda

Att vara rädd för töltande hästar är logiskt har jag fått förklarat och märkt. En häst som taktar och har huvudet högt är spänd och nervös och är en häst spänd och nervös så berättar den för andra hästar att det är fara å färde.

En töltande hästs takt låter som taktning och huvudet hålls högt. Alltså är en töltande häst jätteupprörd.

Likadant med tuppspatt, stressad takt.



Longeringshästen kan faktiskt också svara på:-).

Menade du verkligen att det var ägarinnan som var inspänd för longering;-)? Då kan jag förstå hans räddsla, det är ju helfel ju :-)

Skrattar

2010-06-17 @ 10:51:26
Postat av: Ullis

Jag skall pula in ett kommatecken i den meningen så blir syftningen rätt. ;)

2010-06-17 @ 11:18:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0