Träning för ny dressyrtränare

Idag har Hisan och jag varit iväg till Staffanstorp och ridit för en ny dressyrtränare. Han heter Jari Lindmark och är förutom dressyrryttare/tränare också frisör. ;)
Jag var nyfiken på honom som tränare efter allt vad de andra i stallet som rider för honom har berättat. Så sagt och gjort vi bokade en träning.

Det var ju helt klart intressant att rida för honom och jag har en hel del att analysera och fundera över.

Det jag gillade med träningen var att han ville fokusera på att få bjudning i Hisan. Det behöver vi verkligen på flera plan och bjudning kommer att hjälpa mig i hoppningen också.
Han gillade också Hisan skarp. Men det är svårt att inte gilla honom.

Det jag kanske inte gillade så mycket var att han definitivt tyckte att jag skulle byta till ett annat bett, vilket som i metall typ och snöra ihop mulen med en remontnosgrimma. Det är väl inte rikigt min melodi. Jag kan köpa idén med nosgrimman om den spänns normalhårt. Och jag är på jakt efter ett annat bett till dressyren men Hisan skall ju gilla det också.

Han tyckte att jag släpte efter på tyglarna i tid och otid och att det förhindrade vår kommunikation. Jag är helt med på att jag låter tyglarna glida. Men jag gör det automatiskt, det är en sådan där grej (en av många) som jag bara gör utan att tänka på det.
Jag skall i stället hålla i tygeln och vara flexibel i armen. I teorin köper jag det, jag skall bara utföra det i praktiken också... vilket är svårare. Känslan blev att jag i stället krampaktigt höll i en allt för kort tygel. Men det brukar vara som så att det känns fel till en början eftersom det är ovant.

Sedan var det det där med bjudningen. Hisan svarar ju inte alltid fram för skänkeln. Det blev mycket ponnysparkar och en hel del pet med pisken. Det var dock inte alltid som det blev rätt reaktion heller. Förr spark mot skänkeln eller spöet.
Tränaren tyckte att jag skulle rida på rejält och hellre i övertempo (eller i vart som kändes som övertempo för dressyrridning). Men det var ju det där med att vara bekväm. Jag tror att både jag och Hisan är lite bekväma.

Jag köper tänket även om det kändes som hålla i och sparka på. Jag vet ju att jag är för mesig och låter honom få bli bekväm allt för ofta.

Han reagerade massor på lindorna idag. Jag tror att det var för att han blev varm i släpet redan på vägen dit. Sedan var han asförbannad på dem tills de plockades av. Vi behövde arbetsro under passet. :D

Mot slutet av passet reagerade han med ilska mot att han inte fick bestäma fart och vara bekväm också. Ändå måste jag säga att han reagerade moderat ändå. Han stannade, backade och sparkade. Inga brall eller språng. Nåväl bitvis kom bjudningen och han kändes fin.

Nu skall jag fundera igenom passet och bestämma mig för vad jag tyckte fullt ut.
I morgon skall Hisan vila och jag skall ägna lite tid åt fölis. Sedan skall jag rida dressyr igen på lördag och känna mig för. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror att det kan vara nyttigt att ett tag ha någon som hjälper dig att rida igenom Hisans protester. Är man själv så vågar man oftast inte det. Kan vara nyttigt. Så stå ut ett tag och se det för vad det är.

Ang att sparka på och hålla emot så är det ju Hisan som ska ge efter, inte du. För att ha en hand som hästen gillar bättre i såna lägen är det viktigt att KRAMA/STRYPA tygeln, har du slapp hand och hård arm känns det obehagligt. Ur strypet så slappnar du av 1 mm i strypet var 5te sekund eller så, det ska vara hans belöning, dvs eftergift och sen stryper du lite till. Och att handen aldrig tänker bakåt trots att man "drar" utan att den är stabil där den är (stryp, stryp)

Jag tror att ni behöver en tid av brutal ridning för att komma igenom Hisans rädsla/pipighet/protest/lathet eller vad det nu är för motiv han har.

2010-05-14 @ 10:17:08
Postat av: Anonym

Men remontnosgrimma är bra, ska man snöra ihop en mun så är den det vänligaste, den "bär" även upp bettet en aning.

2010-05-14 @ 10:18:31
Postat av: Ullis

Det jag mest värjer mig mot är nog att snöra ihop munnen.



Jag skall åka och titta på nya bett och se om jag får tag i en sådan däringa.



Anledningen till att jag inte äger en sådan och därför inte har provat den innan är att jag tycker att den är ful. ;)

2010-05-14 @ 10:40:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0