Vänster varv och se upp för klantskallar

Årets debut kan vi sortera in bland de andra klanttävlingarna som jag har gjort...

1.10 klassen resulterade i 8 fel. 4 av dessa berodde på att jag klantigt nog var på väg av Hisan efter hinder nummer tre och fick stanna honom för att samla ihop tappade stigbyglar och se till att vi fick en vettig anridning till kombinationen. Jag levererade därefter en harang svordomar riktade enbart till min egna klantighet. Turligt nog hörs de inte på filmen och förhoppningsvis inte så långt upp på läktaren heller.
Hisan rev inhoppet till kombinationen vilket var de resterande 4 felen. Och de berodde på att jag jagade på honom in. Bättre galopp genom svängen hade besparat oss dessa.



Jag tyckte att 1.10 kändes super mot hinder och var laddad till 1.15 klassen.

När jag anmälde mig till denna tävling var det den där veckan då snön smälte och våren verkade var på väg. Nu är det iskyla och stenhårt överallt.

Detta innebar att framridningen var en stenhård grusplan. Totalt värdelös att rida fram på. Därför fick vi trängas massor inne på framhoppningen där även framridningen fick ske, i enbart vänster varv.

Runt, runt, trångt och så försöka hoppa. Vi var dessutom så många inför andra klassen att det var totalt omöjligt att lägga hästen i det tempo jag behövde för att rida fram honom ordentligt. Bromsa sig runt på språret för att inte rida in i rumpan på någon som skrittar för att sedan vända upp och attakera för att få igång galoppen mot hindret är ingen höjdare och inte så jag bör rida.
Det tjocknade till ytterligare lagom till att jag skulle ta sista språnget innan jag skulle gå in.
Det resulterade i ett stopp, och ett till, en stjärnsmäll med tillhörande blödande fläskläpp, två fina språng och så skulle jag in på banan.

Jag fungerar dåligt när det blir så här. Därför blev det stopp på hinder nummer tre eftersom jag slutade rida. Jag blev helt matt i kroppen och gav lixom upp.

Nu har jag ju varit dålig i veckan också så jag får skylla på att jag inte är på topp just nu. Men när är jag det 100%. Jag får lära mig att samla ihop mig ändå om jag skall prestera.
Jag får göra bättre nästa gång och hoppas att jag i vart fall kan få variera varv på framridningen då...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0