En hel vecka

Jag har slarvat med att uppdatera.

Förra tisdagen var det premiär med Lilla som handhäst som jag tidigare har nämt. I onsdags var jag hästledig och i torsdags fick det bli en ny handhästrunda innan jag lämnade Lilla i stallet och begav mig till ridhuset med enbart Hisan.

Han kan ju inte bara skritta en massa dagar i veckan bara för att Lilla skall det.

Jag hade läst en artikel om hur Lussan tränade galoppen på hästarna genom att under korta intervall koncentrera sig på olika övningar så som till exempel att göra övergångar eller tempoväxlingar. Det var en bra påminnelse för mig för det är övningar som Hisan svarar jättebra på men som jag kanske glömmer bort ibland.
Vår korta ritt i ridhuset blev alltså väldigt effektiv.

I fredags var jag på återbesök med Lilla i Svedala. Hon blev longerad i ridhuset igen och denna gången fattade hon precis vad jag ville. Hon var så duktig. Hon var också helt ren när hon sprang. För att rikigt kolla fick hon trava på löpargången och vi böjde till och med hasen. Inga bekymmer så nu kör vi.
Det vill säga jag har tänkt mig att skritta henne ett bra tag till. Minst november ut i vart fall. Vi får se hur det känns. Sedan lite trav för att kanske jogga mot slutet av december, kanske.

Hisan hopptränade i det lilla ridhuset i fredags kväll. Det gick över förväntan för jag fick fram honom bra mycket bättre än förra gången.
Vi red tempoväxlingar som uppvärming och sedan använde vi oss av ruterövningen i trav och galopp.
Till nästa träning skall vi vara i ett större ridhus i Staffanstorp. Det kommer att underlätta massor.

I lördags var jag först på Volkswagen riders tour och på eftermiddagen red jag Hisan i Vomb. Tanken var ett canterjobb på 1600 meter med hästen Donna som snart skall kvala. Jag tror nog att Hisan tjuvlyssnade på oss för någon lugn canter blev det inte utan han tyckte att Donna skulle ha en genomkörare.
Jag var lite mindre nöjd med det. Nu skulle ju Donna gå hela vägen så jag kunde inte rikigt ta upp Hisan vilket jag hade velat så han fick helt enkelt gå i ett högre tempo än jag önskade men ändå relativt städat.
Jag får väl helt enkelt skylla mig själv när jag sätter på honom galoppsadeln och ett träns utan nosgrimma...

I söndags var Emmy med ut och red Hisan medan jag skrittade Lilla i vagn. Det var premiärturen efter operationen.
Båda hästarna skötte sig givetvis helt prickfritt. Så kul att för sitta bakom min fina Lilla igen.



Idag är det måndag och måndagar är prefekta vilodagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0