Kort i formen

Idag har jag ridit för Mattias igen. Det var ett bra tag sedan, för lång tid. Men Mattias tyckte ändå att vi hade förbättrats, framför allt med bjudningen och det var roligt att höra.

Vi fokuserade på formen idag. Att Hisan skulle stanna i en kortare form och bli stabilare där.

Vi började med skritt och varierade stegen. Sedan gick vi över i trav där jag varvade att göra kraftiga halvhalter med att sakta av till skritt och hålla kvar tills Hisan gav efter.
Till en början ville inte Hisan alls foga sig och vi hade en kamp mot varandra där Hisan tyckte att jag skulle ge mig och jag tvärt om.
Det slutade med att jag fick det kommando jag vill och Hisan blev fin i formen.

Därefter gick vi över till galoppen.
Mattias sa att jag skulle sitta på inner sittben och liksom sitta bakom galoppen, det fungerade över förväntan (från mig... ni vet ju hur jag är med sitsen).
I höger galopp fick jag verkligen hela tiden passa ytter bog och rida den in hela tiden. Men så fin höger galopp blev.
Vänster är mycket lättare och där fick jag en så fin känsla.

Det är kul med dressyr när det fungerar så här bra... synd att det inte alltid gör det bara. ;)

Hisan lär Lilla en massa dumt. När vi kom tillbaka till stallet och jag hade mockat och strött så föregick Hisan med... dåligt exempel och rullade sig. Han rullar ju inte runt, inte ens ute så det är lugnt för honom.
Lilla gjorde det samma med skillnad att hon kommer runt så där låg hon mot väggen...
Jag sprang in och försökte hjälpa till men hon fick ett bra "avstamp" mot väggen och kom upp helt på egen hand.
Lite skärrad var hon så jag stod ett bra tag och kramade henne tills hon var lugn igen. Lilla-fina, sådana strapatser får hon inte hitta på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0