Hoppdressyr

Torsdagens övning var lydnadshoppning.

Det gick ut på att vi först hade ett kryss på ena långsidan. Vi travhoppade detta och gjorde sedan halt på rakt spår efter, sedan vände vi på övningen och hoppade åt andra hållet.
 
Vi höjde sedan upp det till ett räcke på ca metern, skritt först, sedan galoppfattning och hopp och sedan halt efter. Hindret höjdes sedan tills det låg på 1.30.

Hästarna svarade mycket bra på detta och kom mot i lugn galopp och ploppade lugnt över.

Vi gick vidare till att rida en oxer och ett räcke med 24 m mellan. Vi skulle först ha 7 språng mellan men sedan gick vi över till att rida på 6. Vi la sedan ihop det med halt och anridning på det höga räcket som skulle hoppas i samma lugna galopp. Lydnad med andra ord.

Det där med att hoppa 1.30 hinder är långt mycket högre än vad jag är bekväm med, men på något sätt lyckas Tord ändå få mig att göra det och framför allt om det är i sådana här övningar går det tydligen bra. Han är duktig på att jobba med mig som ryttare och att få mig att våga sådant som jag annars inte hade vågat.
1.20 starterna senare i år är helt klart inom räckhåll.

Igår var det mockat och färdigt i stallet när jag kom ut. Min medryttare hade fixat det redan. Sådant är väldigt uppskattat. Tack så mycket! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0