SRNC och avdelningsridning

Igår kom SRNC (klicka på länken för mer info) till Lund igen. Det var 7 år sedan sist och då satt jag med i kommitén som arrangerade tävlingen.

Det var ofantligt mycket jobb med också superkul.
 
Liksom förra gången för sju år sedan fick Hisan delta och igår var det dressyr som gällde.
 
Studentryttartävlingar är inte riktigt som vanliga tävlingar. Jag har skrivit om det förr när jag har varit iväg.
Studenter från hela världen kommer till Student Riders Nations Cup (SRNC) och rider på hästar som arrangören tillhandahåller i både hoppning och dressyr. Det innebär att det ligger ett enormt arbete bakom för att kunna låna in lämpliga hästar. I år är det en tävling för 12 lag vilket innebär att bara dressyrdelen behövs 12 hästar till grundomgången, 4 hästar till andra rundan och 2 till semifinalen och ytterligare 2 till finalen. Alltså 20 hästar. Samma antal behövs till hoppningen.
 
Det är inte heller lätt att låna hästar. Först och främst är givetvis inte alla hästar lämpliga för uppgiften. De skall ridas av tre för dem okända ryttare då hästarna lottas till deltagarna. Men sedan är det inte många som vill låna ut heller.
I de flesta länder hålls där nationella studentryttartävlingar och det sållas hårt bland aspiranterna på att få åka på dessa tävlingar. Inte sällan rider ryttarna på riktigt hög nivå på sina egna hästar hemma och de återfinns i startlistorna till världscup tävlingarna runt om i världen så snart de har avslutat sina universitetsstudier.
 
Jag anser att det är ett bra mått på ens hästs utbildning att den kan ridas av i stort sett vilken ryttare som helst. Därför tycker jag att det är extra kul att se när någon duktig rider ens häst och det är nyttigt att se hästen från marken.
 
I går gick Hisan därför grundomgången i dressyren. Den rids i avdelingsridning vilket innebär att tre ekipage är inne på dressyrbanan samtidigt. Programmet är enkelt men svårigheten ligger i bara i att rida sin egen häst utan också i att utföra rörelserna simultant.
 
Tre hästar tillsammans i galoppfattning. Hisan är i mitten. Som kurriosa kan nämnas att alla tre är fullblod.
 
Hisan var igår en av de hästarna som verkligen uppförde sig bäst. Han var stabil i form och visade rutin inne på banan.
Jag är oerhört stolt över honom måste jag säga.
 
Idag är det hoppning som gäller för deltagarna i SRNC och i morgon när finalerna i båda grenarna går skall Hisan medverka i hoppfinalen. Det skall bli jättekul.
 
Lilla vilade igår och båda hästarna skall få vila idag också. På Flyinge pågår där också en stor tävling. Det är NM för ponny, juniorer och young riders. Det gör att det är svårt för mig att på ett bra sätt köra Lilla eller rida Hisan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0