Lindah-träning

Idag har Hisan och jag åkt till Stävie och tränat för Lindah. Det var länge sedan sist, hösten 2009 närmare bestämt. Gosh vad tiden går.
 
Jag har saknat de här träningarna för jag gillar träning på detaljnivå. Det ger liksom en helt annan känsla och när man bara fokuerar på en sak är det lättare att lära sig den.
Om någon vill se vad vi tränade på tidigare så har jag skrivit noggranna inlägg under kategorin 'sitsträning', för det var så det började.
Min sits har lämnat mycket övrigt att önska och det var först när jag träffade Lindah och började rida för henne som det började lossna. Även om inte sitsen var prio ett idag så kommer inlägget att ligga i den kategorin. Lättare att hitta längre fram då om jag vill gå tillbaka och läsa igen.
 
Idag fokuserade vi på den där bromsen som tydligen har försvunnit i hoppningen. Detta genom att jag fick lära mig att kontrollera Hisans yttre bakben. Jag fick krama tygeln exakt i steget när benet är upplyft.
Han skall vara i ytter tygel och genom att kontrollera ytter bak skall han förhindras från att falla in på innerbog.
Bromsen skall också fugera genom att jag bromsar bakbenen ett och ett.
 
Vi började i skritt med att jag skulle känna efter när de olika benen lyftes. Sedan kom förhållningen in och därigenom kontrollen över hur långt steg han tog.
I trav red vi på en liten fyrkant och med bibehållen takt (i teorin då) vände vi i hörnorna med honom på ytter.
Här har vi mycket att jobba på, för det är lätt (händer typ jämt) att jag rider Hisan i det där bekväma tempot som är någon form av mesfart. Jäkligt bekvämt är det att fisa runt i det tempot men det blir liksom varken hackat eller malet och Hisan hamnar på bogarna. Det måste vi verkligen ifrån. Skall jag kunna hålla honom hållbar framöver så är det superviktigt.
 
I galoppen fick vi nyttja hela spåret för att hinna med att gasa på långsidorna och få upp tempot innan svängarna. Den gode herren behöver lite sträckor att gasa på helt enkelt. Vi får jobba på styrkan här också och sluta att rida fesgalopp helt enkelt.
 
Läxan blir helt enkelt att ha honom i ytter tygel, se till att ta kontroll över bakbenen och sluta fisa runt i bekvämlighetstempon.

En mycket positiv grej är att jag verkligen kunde rida honom utan några sura miner. Inte en enda för att vara exakt. Tidigare kom där åtminstonne någon spark eller liknande men inte nu. Detta är min "nya Hisan", en mer nöjd herre helt enkelt. <3
 
Här kommer en liten film från slutet av passet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0