Olika ridhus

I senaste inlägget sa jag att Lilla inte har balans nog att trava i ridhus. Det gäller ridhus av den traditionella typen, fyrkantiga liksom. På flyinge finns där en annan typ av ridhus näligen täckta banan.
 
Det är en ca 400m lång rundbana med ridhusbotten, där är öppet in till mitten och tak över. Jag brukar inte rida där och har funderat på om jag kan tycka att den är "användbar" till något. Den största anledningen till att jag inte brukar rida där är att det är galet lågt till tak och Hisan är ganska stor. Det innebär att jag sitter och duckar på Hisan (jag har nämligen testat) och det främjar ingenting i ridningen.
 
Här är en liten filmsnutt från den gången jag galopperade Hisan där inne. Den är från 2012 och märk väl... jag har inte varit där sedan dess.
Ljuset är bitvis dåligt men det ger en uppfattning om hur där ser ut.
 
 
Igår testade jag att rida Lilla där inne. Hon är ju mindre än Hisan så "risken" att slå huvudet i taket är inte lika överhängande.
Lilla tyckte att det var trevligt att få springa på lite. Hon fick nämligen gå i joggtempo, alltså den fart som hon skulle ha travat fram i om vi hade varit på Jägers ett par varv. Vi var 5 ekipage där inne och det reds i båda varven. Klasmiljöträning med andra ord.
 
Att göra motsvararde ute hade inte gått för det är för dåligt underlag just nu. Det är synd för det är trevligt för hästarna att blir ridna ute men som sagt, man kan inte få allt.
 
Lilla var inte ett dugg svettig utan tyckte bara att gårdagens träning var kul.
 
Hisan och jag var i skolridhuset efteråt. Det har kommit en ny kruka vid pinnen med knappen för dörröppningen där. Ve och fasa. För att inte prata om bordet som stod inne i ridhuset i den hörnan där vi hänger av oss. Döfarligt!
 
Passet blev därför lite spänt och vi fick lägga en hel del tid på att kunna galoppera förbi bordet utan tvära kast eller utskutande bogar som tränger bort från farligheten. Hisan vilade ju i fredags, det är en bidragande orsak till farligheterna. Nya tag idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0