Fredag delux

Igår blev det fullt ös hela kvällen. Jag brukar vara helt slut efter arbetsveckan men igår var ett undantag.

Först hämtade jag upp Linda som skulle träna mig och Hisan i det lilla ridhuset i Stävie.

Medan jag fixade klart allt i stallet så skrittade hon ut en sväng på Lilla. Så fantastiskt bra, jag önskar allt som oftast att det gick att göra flera saker på samma gång. Som att rida och mocka samtidigt. Vilken massa tid det skulle spara. Nog flummat.
Jag hade nämligen tidigare på dagen funderat på hur jag skulle kunna hinna med att göra något med Lilla igår men fick inte ihop det i planeringen så det var perfekt att Linda ville rida en sväng.
 
Det finns ju massvis av sitsar: tvåpunkts, trepunkts, lodräta, avlastnings och belastnings sitsar. Vi tränade den sistnämda. Med den typ av sits skall man tala om för hästen att riktigt sätta sig på bakdelen.
Jag skulle hämta in bakdelen med mina sittben och sedan liksom trycka ihop så att sittskinnet i sadeln veckade sig.

Hisan satte sig fint och på slutet av passet blev han så där härlig i formen att han liksom gick kvar rund och bärig trots att jag släppte tyglarna helt.

Vi skrittade under "belastning" och lät honom sedan dra iväg i galopp längs motsatta långsidan och ibland red jag honom över en trave bommar som låg lite mitt i ridhuset. Allt för att det skulle bli lite roligare och främja framåttänket. Vi hade även en galoppbom på spåret där han skulle fatta galopp över efter att han hade samlat ihop sig ett par steg. Bommar is da shit helt enkelt.
 
Samling och sedan iväg i galopp
 
En annan sak som jag skall öva på och som blev väldigt tydlig på hoppträningen i torsdags är att Hisan gärna vill luta sig mot innertygeln och liksom tittar ut och skjuter in innerbogen och vinglar med baken. Både Linda och Tord uppmärksammade mig på detta. Jag bör därför se till att han inte kan luta sig på innern, och därigenom bli rakare.
 
Bomhögen på bild.

Här tränar vi dessutom rakriktning på den linjen där det blir som mest tydligt om hästen är rak eller inte, nämligen när man rider rätt upp. Det vinglades hej vilt kan jag säga.
 
För att sätta mer energi i honom gick Linda bredvid och petade på honom så som när man tränar i passage. Och vilka steg han tog. Riktigt mäktig känsla måste jag säga. Detta är dock inget jag kommer att sitta och traggla med själv utan hjälp av tränare. Men att samla energi uppåt i steget skall vi kunna åstadkomma och det behöver vi för Hisan är lätt bekväm av sig.
 
Så läxa: Rak häst som inte lutar sig på innertygeln och så hitta energin.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0