Intryck från Halmstad

Vilken helg!

I fredags kom Linda och vi skrittade ut tillsammans med hästarna. Hon på Lilla och jag på Hisan. Så trevligt att ha sällskap när jag rider. Det händer inte så ofta, framför allt inte hemma. Trots att det regnade (jag hatar regn - om nu någon skulle ha missat det).

På lördags morgon begav vi oss av tidigt för att hinna göra stallet innan vi drog upp till Halmstad.
Linda skulle hålla kurs och jag fick vara med för att se och lära.
 
Jag har ju ridit för Linda en hel del för ett par år sedan och två gånger nu på sistonne.
Men så lärorikt det är att studera när andra skall lära sig samma saker. Först och främst blir det väldigt tydligt hur mycket hästarna faktiskt påverkas av hur vi sitter. Det är intressant att se hur små saker kan göra så stor skillnad men det är också spännande att se hur lite våra kroppar verkligen rör på sig trots att vi tänker supermycket på hur och att vi gör en speciell rörelse. Nu menar jag ju så klart inte att någon typ rider lätt totalt osynligt, för det syns ju utan jag tänker först och främst på små, små saker som vi gör både medvetet (på kursen var det medvetna grejer som jag studerade) men även alla små saker som vi gör omedvetet hela tiden.
 
Det är ju dessutom alltid bra med en repitition av vad man har lärt sig redan. Vissa saker har ju falligt i glömska mer än andra.
 
Vi befann oss på en jättetrevlig gård strax utanför Halmstad. Tjejen som har gården är instruktör i Parelli Natural Horsemanship. Det är ett system för hantering av häst men också en attityd mot hästar. Jag som enbart äger en repgirmma men inte direkt använder den till annat än att leda hästar i tycker att det där är jättespännande. Men jag är verkligen inte insatt. Nu var det ju inte Parelli vi var där för vilket jag redan har skrivit om.
 
Kursen sträckte sig över både lördag och söndag. Turligt nog hade vi tur med vädret, uppehåll båda dagarna.

Jag fick så mycket intryck att det är helt galet och jag är så trött i huvudet just nu att det inte går att begripa.

För utom krusen, lite dramatik mitt i allt så fick jag även se en superlösning på lösdrift hos en av deltagarna. Skulle jag själv ha en lösdrift en dag så skulle den likna denna som jag såg.
 
Nu på kvällen när jag kommit hem var jag så sugen på att prova själv att göra alla övningar att jag red en stund på Hisan.

Innan det var jag ute och joggade Lilla i 40 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0