Då kör vi rehabblogg här

Idag var jag på första besöket hos sjukgymnasten. 
 
Tydligen har jag gått och sneat till mig i bäckenet, kanske kom det från fallet, och det gjorde mig stelare än nödvändigt. Nu är jag rättad och det känndes kan jag säga. Som nålstick när hon tryckte. 
 
Sedan fick jag övningar att göra för att öka rörligheten och bålstabiliteten. 
 
Jag skulle böja mig ner långsamt. Sedan ligga på mage och göra rygglyft. Detta för rörligheten. 
Jag skulle också tänka på att öva upp magmusklerna, de där långt inne som håller upp och in magen. De har liksom förslappats nu med korsetten som har fått mig att puta ut magen. 
Tanken med korsetten var ju att hålla mig stilla men också att ryggkotorna liksom skulle vila på varandra utan att musklerna jobbade. Så jag är hur slapp som helst nu. 
 
Att spänna dessa magmuskler är liksom det man gör när man rider, det är hålla-emot-musklerna. Så det är ju bra att de vaknar lite till liv innan jag hoppar upp på hästryggen igen. 
 
Så nu är det spänna mage och rumpa som gäller i tid och otid, så ofta jag kommer ihåg tills det går automatiskt igen. Detta kan jag ju göra när jag står, går eller sitter och gör annat. Praktiskt. 
 
Idag har jag tömköra Lilla igen i skritt. Det blev 30 minuter den här gången. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0