Påskdvala

Jag har gått in i någon form av påskdvala här. Men mitt mål med helgen har varit att ta det lugnt, förutom min utflykt och putsande av fönstren som jag gjorde i fredags då.
 
Men igår skrittade jag på Lilla i Warren-Haistings. Hon har fått gå varje dag de här fyra dagarna men lugnt varannan. När det blir jobbvecka igen orkar jag inte hålla samma tempo så då får hon en paus.
Mina skrittpass går ut på att variera hennes skritt. Korta och långa steg och att styra med sitsen. Hon gör bågar åt båda hållen. Det där med att korta är svårast. Hon vill gärna kliva på. Kortare steg är samlande och därför lite jobbiga, lättare att ta älgkliv ju.
Hon jobbar på bra och som jag har sagt. Skall vi kunna starta distans om en månad så måste fler jobb ske under sadel.
 
I veckan skall Lilla skos och hon kommer då att få ridhästskor på igen som kan hålla för en 4 mil lång ritt. Jag kommer att sko henne med dessa redan nu så att hon kan hinna vänja in sig på de tyngre skorna igen.
Några snabbare jobb i vagn har jag ändå inte planerat in så tyngre skor kan fungera bra.
Travskorna är det så pass lite material i att de inte håller för en distansritt som till största delen går på grusväg och en del på asfalt i mestadels trav. De kommer inte att överhuvudtaget existera när vi är klara med ritten. Så ridhästskor är bättre.
De som rider de riktigt långa ritterna har jättetjocka skor på sina och de skor dessutom om mitt under ritten för att få skorna att hålla så detta är en bra lösning tror jag.
Vi tar upp siktet på travet igen efter distansritten i maj och bytter tillbaka till tunnare pjux då.
 
Hisan gick ett mycket kort pass på melonbanan igår. Vi jobbade vidare på att få honom lång men jag ville inte att han skulle gå så länge då han säkerligen hade känningar i kroppen från dagen innan. Vårt pass i Halmstad var inte direkt så att vi blev svettiga av det. Det var mer terapeutiskt, men sådant brukar kännas i kroppen dagen efter.
 
En kul grej som jag observerade var hur hans rumpa liksom fyllt ut bara från dagen innan. Han har som jag har sagt varit lite för toppig över korset och jag har inte lycktas fixa till det. Men nu börjar han anta rundare former igen.
 
Idag har jag tänkt att han borde må bra av att få galoppera av sig ute i det fina vädret. Lilla skall trava på galoppbanan så många varv som min rygg klara av att hoppa runt i vagnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0