Äntligen helg

Hoppsan, det blev ett litet glapp i uppdateringarna här på bloggen. 
 
I onsdags var jag uppe i Stockholm över dagen med jobbet och jag formligen däckade efteråt. Att åka upp över dagen innebär att stiga upp okristligt tidigt och därför tar det ett par dagar att komma tillbaka till normalt vaket tillstånd på kvällarna.
 
I onsdags skrittade jag Lilla i ridhuset. Hisan fick vila. Lilla och jag övade på embryon till sluta. Slutor var annars målet med ridningen för den här vintern. Fast nu ligger vi lite efte planen, men ingen brådska, vi kommer att hinna i fatt. Varför slutor undrar säkert någon? Vi skall ur slutan kunna få till riktiga galoppfattningar som inte innebär att trava fort och välta över till galopp. Galoppfattningarna är dock ett väldigt långsiktigt mål. Just nu är vi nöjda med att baken går ett steg innanför åt det håll som piloten önskar något steg så där. Jag testade även att trava lite. Två varv i ridhuset mäktade foten med innan det gjorde för ont. Lite längre än vad jag pallade gången innan så lite framsteg gör vi...men det går så låååångsamt...
 
I torsdags var det Hisans tur igen. Den här gången valde vi skolridhuset framför glasridhuset. Det är mer instängt i skolridhuset. Det är små fönster och på långsidorna finns där stallar precis utanför.mdet gör att det är väldigt ljudisolerat. Alltså inga stimuli som kan trigga pigg Hisan till bus. I glasridhuset är det massa ljud och man ser ut... En massa triggers med andra ord. Just nu vill jag inte ha triggers. Tills jag återfår min flexibilitet i foten så är jag tyvärr lite mesig. Mesig Ullis medför att jag inte vill ha en överdrivet hoppig Hisan, en glad och pigg Hisan är lätt lite hoppig så där bara av farten. Kan jag bara rida med hoppläder igen så är det inga problem, men just nu går det inte.
 
Jag har fått en massa stärkande övningar av sjukgymnasten för att både återfå flexibilitet och styrka i vristen men jag vill ju helst att det skall vara som innan redan nu...
 
Hisan skötte sig bra i ridhuset och jag var nöjd med passet. Själv fick jag jobba mig svettig. Hisan tog inte i så mycket,..
 
I går fredag fick båda hästarna vila. Fredagskvällar är det lättast att göra så oavsett trasig fot eller ej.
 
Idag har jag kört Lilla. Hon var en krutdurk och vill gärna springa på en massa. Hon får dock fortfarande ta det ganska lugnt eftersom hon har vilat. Under min julledighet skall jag trappa upp hennes träning igen när jag kan vara i stallet i dagsljus.
Hisan var också med, Camilla red honom. Han var nog i lite piggaste laget. Nästa vecka får jag försöka träna lite mer målinriktat med honom. Om nu bara foten vill...
 
Båda hästarna blev friserade idag. Lilla var inte alls överens med mig om att hennes hår skulle klippas kort. Hon blir jättesur. Det är bara på nåder som jag får borsta manen på hennes så när saxen kommer fram blir hon sur. Tonårsfasoner...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0