Snabbaste godkända ritten

Då var Lillas debut som distanshäst avklarad.
 
Fyra mil i blandad terräng uppe i Östra Göinge. Vi är rätt möra båda två. Men vilken ritt det blev. Första delen fick hon trava på som hon ville. Det innebar att vi kom i mål lite väl tidigt.
 
Första vetchecken som gick som en dans.
 
Ritten vi deltog i var en clear round vilket innebar att där fanns en minimitid att ta hänsyn till. Vi fick inte komma i mål före kl 13.55 för då skulle vi bli diskade. 
Alltså bestod de sista två milen av ritten till största delen av skritt. Jag kom i mål 14.02 vilket gav mig sju minuter tillgodo på minimitiden. Jag var inte först i mål i min klass men jag var den första med godkänd tid vilket ju var halva grejen med tävlingen. Att rida den godkänt.
 
Hon hade kunnat fortsätta i samma tempo även på andra rundan. Det där med att skritta en massa var hon inte helt nöjd med men det får vi ta på en annan tävling nästa år där hon får gå fri fart.
 
Upploppet á la monté style. Vi galopperar inte. ;)
 
Lilla pulsade in fint i alla vetgates vilket är viktigt. Nu siktar vi på nästa ritt som är planerad till i början av juni.
 
 
Resultat från Equipe.
 
Ryggen min är något mör nu efteråt, men värst är fötterna. Jag har ledade stigbyglar för att det är skönt för knäna. De har rätt smala stigbygelplattor, vilket kändes på slutet. Jag får försöka få tag på en annan modell av stigbyglar som kan fungera bättre på långa ritter.
 
Hisan har vilat idag och förhoppningsvis har han taggat inför morgondagens tävling själv i hagen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0